2.8

Pearl

Urpsrungsberättelsen om den mordiska kvinnan Pearl från X.

Originaltitel Pearl
Regissör Ti West
Manus Ti West, Mia Goth
Genre Skräck, 2020-talet
Skådespelare Mia Goth, David Corenswet, Emma Jenkins-Purro, Alistair Sewell

KyLLo
2023-01-24
Ti West skrev den tydligen under karantän vid inspelningen av X. Den här utspelar sig i slutet av 1910-talet och huvudpersonen Pearl är en av birollerna i X som utspelar sig i slutet av 1970-talet. Förutom att filmerna utspelar sig under olika tid är det olika typer av filmer. Den här är inte så mycket skräck, utan mer teatral. Huvudrollen är irriterande och osympatisk. Man vet ganska väl vad som kommer hända. Manuset känns billigt. Inspelad i Nya Zeeland, så miljöerna är trevliga här med och den gammalmodiga scenografin. Mycket färger. Däremot har jag svårt för den röda nyansen på ladan (föredrar faluröd), men ägarna som lånade ut gården var tydligen nöjda med ommålningen. Något som slog mig tidigt var den ytliga inspirationen från Trollkarlen från Oz. Enbart det visuella räcker inte till en tvåa, men en stark etta. Ytterligare en film i den här filmserien ska vara under inspelning nu.
djonipony
2022-12-15
Liksom X helt okej. Hade hellre börjat med denna, men nu är ingen av dem bra nog för att (troligen) leda till omtitt så den ordningen får jag tipsa andra om. Jävligt bra Mia Goth, härlig miljö och färg som i en äldre film. Dock inget anmärkningsvärt på det hela. Stjärna i kanten för detaljer som att krokodilen delar namn med tjejen i 'Cleopatra' från 1917 vars poster sitter utanför bion, samt att skaparna ändå får både Psycho, Motorsågsmassakern och Tobe Hooper's Eaten Alive att dyka upp i huvudet.
Anoxia
2022-11-14
Levde tyvärr inte upp till hypen tycker jag. X var betydligt bättre. Enorm prestation av Mia Goth dock, hon är riktigt bra! Men tyvärr blir filmen rätt långtråkig.
PeterTheW
2022-10-23