2.5

Pele: Birth of a Legend

Historien om den legendariska fotbollsspelaren Pelé som endast 17 år gammal gjorde det vinnande målet när Brasilien tog VM-guld 1958. Från en hård uppväxt i Brasiliens slumkvarter, använde Pelé sin okonventionella spelstil och exceptionella driv för att lyckas och övervinna alla odds.

Originaltitel Pele: Birth of a Legend
Regissör Jeff Zimbalist, Michael Zimbalist
Manus Jeff Zimbalist, Michael Zimbalist
Genre 2010-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Kevin de Paula, Leonardo Lima Carvalho, Vincent D'Onofrio, Mariana Nunes, Seu Jorge, Diego Boneta, Colm Meaney, Rodrigo Santoro, Milton Gonçalves, Garcia Júnior, Vivi Devereaux, Mariana Balsa, Tonya Cornelisse, Felipe Simas, André Mattos, Seth Michaels

arruba
2018-04-17
Joga bonito guden, den störste? Eller var han? Hans livshistoria och vad han åstadkommit är otroligt, hans arv kommer alltid leva vidare och kommer snacket igång vem som är den största är hans namn alltid med i diskussionen. Filmen kändes kanske lite väl Hollywood, men den var underhållande och intressant.
StureStenhög
2017-10-03
Den här taffliga skapelsen lyckas kombinera det mesta som brukar vara fel med såväl biografifilmer som sportfilmer. Det är en sådan där film där det enda viktiga är dramaturgi och konflikt. Man vill hela tiden att Pele både ska vara en underdog och övermänsklig bra, så han måste byggas upp och brytas ner gång på gång på gång. Ingenting får ske gradvis, i ena stunden är allt åt helvete, i nästa är allt fantastiskt, och skillnaden mellan dessa två extremlägen är alltid någonting banalt som t.ex. att de tar av sig fotbollsskorna, eller att Pele har ett "inspirerande" samtal med någon. Jag förstår inte heller varför man tar ett riktigt namn i form av Mazzola och gör honom till en helt annan person än den han var. Skapa en fiktiv person om ni måste ha den konflikten, men gör det helst inte alls, den karaktären är det sämsta med hela filmen, och den konversation han har med Pele i halvtidsvilan av en VM-match borde kunna få vem som helst att bli självmordsbenägen. Är man dessutom det minsta fotbollsintresserad så blir förenklingen i konflikten mellan de två olika spelstilarna direkt plågsam att beskåda. Det finns dock inte jättemånga fotbollsfilmer därute, särskilt inte sådana som är baserade på verkligheten, och det är ju roligt att Sverige får agera Djävulen, så lite kul tyckte jag att det här var att se. Det är det som räddar den till en svag tvåa
dafreakish
2017-02-04
Fullständigt värdelös biografifilm om världens nog genom tidernas bästa fotbollsspelare. Det är taffligt berättat, slarvigt genomfört men det största problemet är ändå de usla skådespelarna som förtar den lilla upplevelse man kanske hade kunnat få annars. Ett sorgligt försök till film.
Borrman
2016-08-22
Pele var duktig. Filmen inget vidare
foppa99
2016-06-06
blandar löjeväckande dåliga scener med så fotbollsvackra att man nästan börjar gråta(pga Pele-legenden, mer än filmtekniska) bra musik me
Jamesa
2016-05-24
Bra film. Intressant att få bakgrund till den bäste genom tiderna.
callusis
2016-05-17
Så tröttsamt att det alltid ska pratas engelska...
AlbinWesley
2016-04-17
Tyckte det var väldigt livfullt, fina fotbollsscener, allmänt underhållande. Gillade färgerna och scenografin lite extra.