3.4

Pelham 1-2-3 kapat

En grupp beväpnade män tar över ett tunnelbanetåg i New York. De kräver en miljon dollar av staden New York, annars kommer de att döda en passagerare i minuten.

Originaltitel The Taking of Pelham One Two Three
Regissör Joseph Sargent
Manus Peter Stone
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Jerry Stiller, Tony Roberts, Hector Elizondo, Earl Hindman, Doris Roberts, Dick O'Neill, Tom Pedi, James Broderick, Nathan George, Kenneth McMillan, Julius Harris

djonipony
2022-10-27
3.5. Chans till 4 vid omtitt, men börjar hellre lägre. Såg om remaken häromdagen för att jämföra. Föredrar originalet. Härlig Shaw som för tankarna till Owens lugn och klass i Inside Man. Kan även tänka mig att QT snott en detalj härifrån till Reservoir dogs. Fin bonus med Jerry Stiller (som dessutom nämner 'canteloupe', som den Seinfeld-legend han är) och ytterligare ett exempel (som i nyligen omsedda Tjejen som visste för mycket) på 70-talskuriositeten att driva med japaner. Inte riktigt med på vad grejen med det är, men verkar ha varit en trend. Såklart underbart miljömässigt med ett NYC från perioden då World Trade Center blev klart. Fina repliker också, t.ex. yrkeskrassheten när Dolowicz tröttnar på politisk korrekthet på arbetsplatsen - "How can you run a goddamn railroad without swearin'?!".
Skökskjuterska
2017-04-17
Bra nerv. Gillar Shaw och Matthau.
Mat1az
2016-11-29
Schyst och brutal action thriller som har ett bra tempo med spänning från början till slut. Den har banat väg för filmer som Die Hard, Speed och till och med Tarantinos Reservoir Dogs. Filmens största svaghet är att man gått lite överstyr med med humorn. Den fungerar ibland, som när Matthaus karaktär tappar ansiktet framför de japanska styrelsemedlemmarna. Jag tyckte faktiskt det var lite roligt. Men det blir alldeles för mycket när t.ex. borgmästaren ligger i sängen och får en spruta i röven. Annars är det riktigt riktigt bra. Alla kidnapparna är strålande, Robert Shaw helt fantastisk.
kattsand
2016-07-15
Riktigt bra skit om man gillar ett smutsigt 70's New York. Var fan tvungen att raka benen efteråt. Robert Shaw och Frank Costanza är grymma.
Ful_fisk
2015-08-03
Spännande och bra 70-tals-thriller om ett gisslandrama på en tunnelbana. Robert Shaw och Walter Matthau är högst stabila som skurk respektive hjälte i ett minnesvärt persongalleri. Filmen funkar hela vägen, även ifall den följer dramaturgimallen till punkt och pricka och således inte bjuder på några överraskningar.
2014-01-07
Effektiv 70-tals-action-thriller med en stabil Robert Shaw. Faller lite grand på enormt onödig och lika malplacerad fjanthumor, som exempelvis buskisborgmästaren. Men i stort funkar filmen bra. (8+/15)
oskarchucky
2013-12-31
väldigt spännande
ClintanTheKing
2013-12-15
Jag borde ha sett denna före nyinspelningen då den här är klart bättre. Robert Shaw var ju född till att spela skurk och Martin Balsam och Matthau gör det också mycket bra. Sevärd thriller som inte är minuten för lång.
KyLLo
2013-10-04
Fina miljöer och känns inte onödigt konstlad, men när det gäller spänning och inlevelse är jag smått besviken. Den hade kunnat bli bättre.
Dutch
2013-08-30
Underhållande czechflashare med en underbar Robert Shaw!