2.9

Pelikanfallet

Två högt uppsatta personer vid USA:s högsta domstol mördas utan att FBI har den minsta ledtråd. En som däremot tror sig ha det är den unge juridikstuderande Darby Shaw. Hon ser helt plötsligt ett samband mellan morden som ingen annan gör. Problemet är bara att någon vet vem hon misstänker och därför blir detta en historia på liv och död. Även om hennes liv svävar i fara bestämmer hon sig för att lösa denna mordhistoria.

Originaltitel The Pelican Brief
Regissör Alan J Pakula
Manus Alan J Pakula
Genre Thriller, Kriminalare, Mysterium, Drama, 90-tal
Skådespelare Julia Roberts, Denzel Washington, Sam Shepard, John Lithgow, Robert Culp, Tony Goldwyn, James Sikking, William Atherton, Stanley Tucci, John Heard, Hume Cronyn, Anthony Heald, Nicholas Woodeson, Stanley Anderson, John Finn, Cynthia Nixon, Jake Weber

dudson
2019-07-02
Seg & träig historia detta. Det jag gillar är att det utspelas i New Orleans. Läcker plats göra film på. Sen var ju presidenten mer än galen. Samt den ubeer fåniga jakt scenen i hotellet lol) resten en gäspning.
Paramis
2018-11-03
20 man i New Orleans kunde inte fånga henne. JR spelar uselt. Bara bilbombsscenen skrattade jag vid hennes agerande. Jag såg denna på bio när den kom. Då tyckte jag den va kass. Min åsikt är inte förändrad.
Nalleman
2018-01-29
Sevärd! Duktiga skådisar!
2017-10-11
Trist film
Nalland
2016-12-06
Ett intressant och spännande fall att bygga upp en kriminalhistoria kring. Hur det i den stora maktens korridorer, liksom i övriga världen, enbart är pengar och girighet som avgör. Så till den grad att människor offras för att undanhålla den beska smaken som sanningen utgör. Roberts/Washington utgör ett trovärdigt radarpar. Nyfikna, ambitiösa, samarbetvänliga och en vilja att nå ut med sanningen. Skildrar snyggt hur, förmodligen, den smutsiga värld av styrande politikers maktspel ser ut - på ytan polerat och fint, bakom kulisserna desto smutsigare med blod på både händer och sedlar.
myslas
2016-11-05
När jag nu såg om den här filmen påminde det mig om hur bra thrillers John Grisham skrev en gång i tiden jämfört med den sörja han ger ut nu. Den här filmen är inte lika bra som boken men den är välgjord och spännande.
2016-10-26
Väldigt seg och tråkig film. Svag 2:a. Bra skådespelare är inte allt alla gånger.

2016-09-22
I stort sett en vellykket thriller. Men den har noen mangler derav "kun" +4.
mammene
2016-07-19
Passar mig rätt bra, lagom spännande och en korrupt härva att nysta upp. Denzel är förstås en favorit och passar mycket bra i denna roll, även Julia, sedan är det roligt att se interiörer från en tid som flytt, man förstår att utvecklingen har haft en väldig fart.
Portugallien
2016-07-04