3.7

Pelle Erövraren

Om Pelle och hans far som i slutet av 1800-talet anländer med ett skepp svenska emigranter till Bornholm i Danmark. De får anställning på en herrgård där de hamnar längst ner på rangskalan och snart krossas deras drömmar och illusioner.

Originaltitel Pelle Erobreren
Alternativ titel Pelle the Conqueror
Regissör Bille August
Manus Bille August, Per Olov Enquist, Bjarne Reuter
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Max von Sydow, Axel Strøbye, Björn Granath, Pelle Hvenegaard, Erik Paaske, Lena-Pia Bernhardsson, Troels Munk, Troels Asmussen, Astrid Villaume, Morten Jörgensen, Sofie Gråbøl

2019-12-23
Stabil och bra men lyfter aldrig riktigt, jag blir aldrig direkt berörd eller engagerad känslomässigt. Sen känns filmen oväntat föråldrad på vissa filmtekniska sätt där scener blir väldigt styltiga. En klar men väldigt slät trea.
2017-09-15
Så fruktansvärt bra film, här gör verkligen alla skådespelarnas sitt yttersta och tack var det blev det här mästerverket !!
F-M-J
2017-07-05
Fantastiskt verk med en samlad dansk skådespelar elit och en glänsande Max Von Sydow. +4
RustyFilm
2016-12-10
Den här filmen har ett mycket starkt manus som skulle gå att göra en trevlig, vacker och intressant film av. Detta har man inte lyckats med trots en del bra skådespelarinsatser. Kass regi. Om man ser till DVDn så är det här en kvalitativ katastrof. Borde ha en stämpling på omslaget med text "kvalitet sämre än VHS".
riddarkato
2016-12-08
En av de dystraste och bästa filmer som jag någonsin har sett. Fantastiskt skådespel av Max von Sydow och Björn Granath i rollen som Erik. Även Pelle Hvenegaard spelar extremt bra.

2016-09-18
Her føler man seg hjemme. Superb skildring av elendet.
WillyV
2015-04-25
Lite långsam, men detta är ju gjort i annan filmkonsttradition. Välspelad, fin, grym socialrealism som övertygar än idag.
andmoreagain
2013-12-28
Fin skildring om livet kring en bonngård på Bornholm, tidigt 1900-tal. Hårt arbete och sammanhållning! Det enda som skär sig är Björn Granaths roll som klagar på att de får sill på julbordet. Det är väl julmat om något?
Ful_fisk
2013-10-19
Bra, välgjord och välspelad Bille August-film på de flesta sätt. Max von Sydow och Pelle Hvenegaard övertygar i huvudrollerna. Dock saknar filmen något som verkligen får mig engagerad. Men självklart är det ett gediget hantverk rakt igenom.
Rehn108
2013-09-10
En fängslande, fin och bitvis hemsk historia om Pelle och hans pappa Lasse. Problemet är att den är lite för lång. Första 30-45 minuterna såg jag femman torna upp sig, men den lyckades inte hålla mitt intresse tillräckligt länge. En halvtimme kortare, det hade jag uppskattat.