2.5

Pelle Svanslös i Amerikatt

När Pelle från Uppsala hamnar i Amerika händer det spännande saker minsann. Han träffar Gangstergänget som styrs av den elake Gangster-Jack, han möter den söta Gladys som dansar på Broadway, han åker hjulångare och hamnar bland indianer.

Originaltitel Pelle Svanslös i Amerikatt
Regissör Jan Gissberg, Stig Lasseby
Manus Leif Krantz, Gösta Knutsson
Genre Familjefilm, Animerad, Western, 80-tal
Skådespelare Ewa Fröling (röst), Ernst-Hugo Järegård (röst), Carl Billquist (röst), Björn Gustafson (röst), Erik Lindgren (röst)

2019-04-29
Va? Hur kan jag ha glömt bort denna film? Nåja den är inte lika bra som den första men den är helt okej...
2017-10-29
vellocet
2014-10-24
alltså när han blir knivgafflad i svansen så den sväller upp till något utomjordiskt.. och det där skriket. det är nog bland det roligaste jag sett i hela mitt liv. och mest bisarra samtidigt.
peu-depeu
2014-07-10
När jag ser den igen som vuxen så syns det att de inte lagt ner lika mycket energi på denna. Senare delen av filmen känns mest som en nödlösning eftersom filmen inte hade något bra slut.
yrkeschaufföre
2012-10-31
Den här betygsatte jag när jag gick med på sidan men jag undrar om jag verkligen sett den då. Den är tyvärr en blek kopia av originalet (är den inte sämre tecknad åxå?) Men trots detta är den en helt okej animerad Svensk långfilm - det finns ju iofs inte så många.
sorrien3
2011-11-25
Ärligt talat, Järegård är kultur i den här serien med Pelle Svanslös som Måns! Hahaha vuxen filmer så det skriker om det. Snuskskämt såsom "- Och förövrigt lilla Gullan, så har jag den längsta i hela Uppsala". haha jag dör.. Och den vidriga personligheten han lägger till på Måns e underbar, haha "- javisst, ta honom istället, han är myyycket fetare än jag" .. hahaha så mycket tack ger han tillbaka :D
Jonathan89
2011-11-13
Älskade denna som liten o gör det fortfarande!
Fermis
2011-11-09
riktigt deprimerande minnen från barndomen
nanimo
2011-06-14
Mycket obehaglig och surrealistisk. Men gillar den ändå. Ernst Hugo är kung.
MariaAwesome
2010-09-09
När jag var liten och såg den tyckte jag om den fast den var lite läskig och långtråkig!