3.4

Pengar - en tragikomisk saga

Orvar är en fattig vagabond som en dag börjar arbeta hos sju stora starka timmerhuggarbröder, som har ganska roligt på hans bekostnad. Orvar är ovetande om att han har ärvt en förmögenhet, men de sju bröderna får reda på det och börjar ställa sig in hos honom, och lyckas övertala honom att skriva in dem i sitt testamente. Efter det börjar de planera att ta livet av honom.

Originaltitel Pengar - en tragikomisk saga
Regissör Nils Poppe
Manus Rolf Botvid, Nils Poppe
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Sigge Fürst, Elof Ahrle, Nils Poppe, Inga Landgré, Carl Reinholdz, Hilding Rolin, Birger Åsander, Gustaf Färingborg, Alexander von Baumgarten

andmoreagain
2020-08-02
Jag försöker undvika Poppe för jag tycker han är ganska jobbig med sina kroppsliga krumbukter men denna "Charlie Chaplin"-film kändes ganska genomarbetad och hade sina poänger även om allt känns väldigt daterat och fånigt. De sex (eller snarare fem) bröderna blev dock lite för jobbiga till slut även om Sigge Fürst alltid är en klippa.
produr
2010-10-11
Tycker det är en av Poppes bättre filmer.Bra balans mellan komik och dramatik och scenerna när Poppe hamnar hos dom elaka bröderna Vildsint,Svagsint,Argsint,Ondsint,Småsint och Långsint är underhållande.
Kurganen
2008-09-23
Den här filmen är en av de få, som jag sett, svenska filmer från den här tiden som inte är fånig eller överdramatisk. Den funkar än. EN bra blandning av tragik och komik, som titeln antyder. Poppe är bra i rollen. Han ägnar sig inte enbart åt det vanliga, dans och slapstick.
FabianBom
2008-04-02
Poppe gör rollen bra, men själva filmen e tragisk film som tappa mycket..
DinaAnnelie
2008-02-18
Min favorit film som barn. Poppe i en av hans bättre roller..
MagnumSharp
2008-02-07
Länge sen jag såg den men jag vill minnas att den var väldigt kul.
HerrArne
2007-05-27
Mest seriösa Poppe-filmen undantaget inhoppen hos Ingmar Bergman. Sevärd och tidlös.
knutsson
2007-01-28
Poppe är satan
Peter_17
2004-11-30
poppe är bäst!
Pärlemor
2004-10-03
Se den - om du inte sett den! En film som visst Chaplin också lär ha haft i sin privata filmsamling! Och det kan man förstå, för Poppe har samma känsla för att blanda komedi med ett par droppar tragedi.. Instämmer helt med tidigare skribenter - Lysande!