3.4

Peppermint Candy

En man kommer till en återträff på en strand. Han är deprimerad och självmordsbenägen. Filmen går sedan baklänges för att visa hans bakgrund och hans gripande och dramatiska historia.

Originaltitel Bakha satang
Regissör Lee Chang-dong
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Kim Yeo-jin, Sol Kyung-gu, Suh Jung, Moon So-ri

Ghostface
2020-02-16
En intressant och underhållande karaktär som är svår att förstå förrän fram till slutet vilket skapar en viss distans genom filmen. Bra eller dåligt grepp är frågan?
BrutusBeefcake
2015-06-17
Vinner absolut lite på den omvända ordningen i filmen och man skall väl helst kunna sin sydkoreanska historia för att uppskatta den fullt ut och kanske känna lite extra för huvudkaraktären, men även fast jag hängde med i vad alla händelser under främst 80-talet var för något så rycks jag inte med helt eller kan tycka synd om den douchiga huvudkaraktären, ett riktigt praktsvin. Första 30-40 minuterna är heller inte särskilt intressanta och trots att den blir bättre mot slutet så är det fortfarande en lite bitter eftersmak i munnen. Hade förväntat mig mer. (8-/15)
Engravadlax
2013-02-26
Meh.

2012-05-13
Jag tycker att filmen hade grymt bra kameraarbete och musik. På minuskontot finns det sega tempot men det brukar oftast inte vara ett problem när man ser en film. Men ett långsamt tempo med en story som knappt fångar intresset är ingen bra kombination. Därför blir betyget väldigt lågt!
answai
2012-03-14
Borde gilla den, men tyvärr så går det inte att bli engagerad i berättelsen. Det mediokra och ganska överdrivna skådespeleriet bär mycket ansvar. Visst, jag ser kopplingen till Sydkoreas historia - diktaturens förtryck, finanskrisen etc. - och dess inverkan på individen, men också hur han blir dess metafor. Men det räcker inte. Den omvända ordningen, ja, men problemet är att han framstår så knäpp i början att man stänger av (funderade ett tag på om det var en misslyckad komedi, ta t.ex. dansen). Det fungerar bara inte.
mjauisen
2007-12-22
Något säger mig att den här filmen faktiskt skulle varit bättre om man "spelat" den i kronologiskordning.
madox
2007-09-05
Kan bara hålla med tidigare talare i att man inte blev så berörd som man velat. Detta även om filmen var välgjord och hade ett fint budskap i att ingen föds ond. Gillar hela det dramaturgiska upplägget också. Stark trea.

2007-08-26
Med förhoppningar om att få se något som var i närheten av det mästerliga dramat Oasis (regissör Lee Chang-dongs senare film) blev besvikelsen desto större. Det här var ett drama som rullar på utan att fånga mitt intresse. Det känns tämligen uddlöst och utdraget. En stor brist är att hela produktionen andas lågbudget. Det känns helt enkelt för dåligt producerat. Och när det då inte heller finns någon fantastisk skådespelarprestation likt den i Oasis tillsammans med en historia man inte riktigt orkar med att bry sig om blir resultatet blekt.
Czechflash
2007-08-06
Blev inte så engagerad som man hade velat bli och det kan bero på fler saker. Sista halvtimmen lyfter filmen, men det räcker inte riktigt att rädda helheten ändå. Gillade dock tåget som gick baklänges varje gång man hoppade i tiden.
monodrive
2007-05-18
Ganska gripande och rörande, men tycker inte den håller riktigt ändå.