2.4

Percy, Buffalo Bill & jag

Ulf tror att det ska bli en vanlig sommar. Att han ska åka till farfar och farmor på landet, bada, retas med brorsan, vara med sina sommarkompisar och räkna farfars fisar om natten. Men så blir det inte. För i år blir han kär i Pia. Och så kommer Percy på besök, fast Ulf egentligen inte vill det. Det blir en sommar av äventyr, kärlek, svartsjuka och vänskap. Och en sommar då farfar förvandlas till den gamla västernhjälten Buffalo Bill.

Originaltitel Percy, Buffalo Bill & jag
Alternativ titel Percy, Buffalo Bill and I
Regissör Anders Gustafsson
Manus Ulf Stark
Genre Familjefilm, Romantik, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Börje Ahlstedt, Lena Strömdahl, Hampus Nyström, Daniel Bragderyd, Felice Jankell, Anders Österholm, Joakim Blecher, Lisa Lindgren, Niklas Hjulström, Tove Wiréen

larsen1976
2018-09-10
Mysig familjefilm med en trovärdig Börje Ahlstedt i en av huvudrollerna. Men inte så mycket mer än så. Hade det inte varit för Börje hade den nog fått en 2:a.
saxen11
2015-02-01
Såg den med skolan när den kom ut... tyckte den var värdelös då, har svårt att tro att jag skulle tycka något annat idag.
okidoki
2012-07-14
En pruttande farfar är inget för mig.
Xenox
2012-07-09
Jag är inget direkt fan av Ulf Starks böcker. Den här känns dock okej. Börje Ahlstedt gör en strålande insats.
KyLLo
2009-12-29
Det märks att man försökt efterlikna de gamla TV-serierna "Min vän Percys magiska gymnastikskor" och "Min vän shejken i Stureby", men den här är svagare - lite segare och allvarsammare. Annars stör jag mig på att musikvolymen är mycket högre än talet, så att man tvingas höja och sänka volymen under filmens gång för att inte få trumhinnorna krossade av blåsinstrumenten.
Albion
2008-11-05
Faktiskt en ganska underhållande och mysig barn/ungdomsfilm. På tok för många svordomar sänker helhetsintrycket. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
mammene
2007-08-05
Trevlig film med humor. Lite för naiv kanske, slutet känndes tvärt.
StureStenhög
2007-08-04
Småtrevlig barndomsskildring som dock inte tillför genren någonting. Dessutom är slutet verkligen inget vidare
Enaselin
2006-11-21
Nej, inte bra!
Linde
2006-08-14
hade nästan kunnat ge den en trea för att den är inspelad på hamburgö och min kompis är med som statist haha. annars mest menlös.