3.1

Permanent Vacation

En ung man med en frånvarande far och en institutionaliserad mor glider omkring på gatorna och försöker förstå meningen med livet.

Originaltitel Permanent Vacation
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare John Lurie, Richard Boes, Ruth Bolton, Sara Driver, Maria Duval, Chris Parker

RustyFilm
2019-04-10
Allt har en första gång. Här handlar det om filmdebut (tror jag) för Jim Jarmusch. Det känns som nån slags experimentfilm som bär på ett stämningsbygge som senare ska bli Jarmuschs signum. Inte riktigt bra det här. Lågbudget och oskarpa bilder ere. Det relativt höga betyget är för att det är Jarmusch (erkännes) och för att man vet vad som ska komma senare.
Punkliv
2015-06-17
Rekommenderad trea. Man kan ibland se glimtar av vad som komma skall, tänker då främst på den jazziga känslan. Även det allmänt coola, som Jim senare lärde sig att bemästra, finns där; fast det känns äckligt påklistrat och fejkat. Det finns nästan ingenting positivt alls att hämta här. Den kunde ha kortats ned en hel del, och det säger väl ganska mycket om en film som är 75 minuter lång... en lång transportsträcka som aldrig tar en någonstans.
KyLLo
2013-11-08
Känns som en provfilm gjord med enkla medel för att försöka sälja in sig själv. Jag får verkligen känslan av att Jarmusch lånat (i mitt tycke bra och dåliga) element från sina personliga favoritfilmer (antar att Taxi driver är en av dem) och valt ut några favoritplatser i New York. Så man får säkert en skaplig bild av Jim Jarmusch som person och filmen betyder säkert mycket för honom. Men de olika elementen går inte ihop med varandra och personporträtten är inget vidare i filmen. Det hela blir mer av ett kollage. Den unga mannen pratar långsamt och raspigt. Det känns tillgjort och blir lite parodi på drinkpimplande och cigarrökande deckaragenter. Överambitiösa dialoger eller monologer (som det ofta är). Lägenhetsscenen är något av en hatscen där jag tycker att precis allt är fel. Trista färger, irriterande tråkiga människor, musik som går mig på nerverna och dålig monolog. Jim Jarmusch har efter den här debutfilmen tagit sig i kragen och gjort många bra och fantastiska filmer, så den är bara en liten plump i protokollet.
AlbinWesley
2013-10-07
Fattar ej hur folk kan tycka att den är seg och långtråkig... Det kommer ju nya människor och medföljande händelser hela tiden, endast några få transportsträckor förekommer. De är inte så farliga. Samtidigt som alla filmer som innehåller Trollkarlen från Oz-referenser borde vara garanterade fyror, får det vänta till omtitt. Jävligt bra dock!
zonk
2013-01-20
Sjukt långtråkig..
Ful_fisk
2012-11-10
Kultregissören Jim Jarmuschs första film var inte särskilt rolig att glo på. Stämningsfull och sådär, men storyn hade ju kunnat sammanfattas med första och sista scenen. Allt däremellan kändes fullkomligt överflödigt och tämligen ointressant.
johansk8
2011-07-18
Somnade. Men innan det såg jag den underbara scenen när killen dansar i sin lägenhet medan hans uttråkade tjej sitter i fönstret och röker.

2010-12-16
stör mig på flickvännens karaktär, jobbig typ. men resten är ju rätt bra och god underhållning.
vieekk
2010-10-29
Jaha, en rastlös och ung Bob Dylan utan talang spatserar nedför New Yorks gator sökandes efter något. Jag är ledsen att behöva meddela att min Certina på 660 fötter var var bra mycket intressantare än filmen. Filmen kretsar kring människomöten, det vill säga underliga individer som Bob möter, pratar och känner med. Det är allt. Eller näeh, hemskt soundtrack också! Kudos till Jarmusch som gick från det här spektaklet till Stranger Than Paradise! Kudos! 1+/5
daniel77
2010-10-11
Uttråkade människor lärde sig Jarmusch uppenbarligen bättre att skildra längre fram i karriären. Ansträngd coolhet blir ingen glad av.