2.8

Perrier's Bounty

Michael McCray bor i Dublin, Irland, han är skyldig gangsterledaren Darren Perrier ?1000. Om han missar betalningen innan deadlinen, kommer gangstergänget straffa honom genom att bryta en lem (och ju längre han tar på sig, desto mer lemmar kommer de att bryta). I desperat behov av pengar, söker Michael ekonomiskt stöd från "The Mutt", som är känd som en kriminell långivare. När hans far Jim och Michaels hemliga förälskelse, Brenda "Bren" börjar engagera sig, och när Bren skjuter och dödar en av de gängmedlemmar som skickades för att leverera Michaels första straff, överger Perrier sina fordringar och i stället ger ut ?10000 i skottpengar för Michael. Filmen följer de tre, som desperat försöker rädda situationen innan Perrier kan fånga dem.

Originaltitel Perrier's Bounty
Regissör Ian Fitzgibbon
Manus Mark O'Rowe
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Cillian Murphy, Brendan Gleeson, Jim Broadbent, Jodie Whittaker, Liam Cunningham, Gabriel Byrne (röst), Natalie Britton, Brendan Coyle, Ned Dennehy

2015-01-07
Jag hade med denna film hoppats få en härlig brittisk "gangster-film" med sköna karaktärer, humor, våldsamheter och underhållande dialog. Med undantag av filmens lite trevande och inledande 20 minuter fick jag precis det. Som en härlig bonus fick jag dessutom förutom lite romantik också fina skådespelarinsatser från alltid sevärda Jim Broadbent och Brendan Gleeson. Cillian Murphy gör också en habil insats. En kul och underhållande film som fungerar för stunden. 3+
Mallvara
2013-02-04
I love it! Dialogen är så otroligt charmig. Cillian är ashet som vanligt.
hsimpson
2013-02-03
Tvåan är hyfsat stark, men det är en ojämn film. Lite underhållande emellanåt, och funkar som förströelse. Och Murphy, Whittaker och Gleeson i all ära - det här är Jim Broadbents film från start till mål.
2012-04-05
En frisk satsning i Guy Ritchies fotspår. Persongalleriet finns där, alla one-liners är klockrena och förutsättningarna är mycket lovande. Men efter en underbar första halvtimme så märker man att det välpumpade däcket inte är helt tätt, och att pyspunkan är ett faktum. Till slut är det bara något tomt och sladdrigt kvar. Men som helhet förtjänar PB helt klart en trea. (8-/15)
yrkeschaufföre
2012-03-02
Riktigt hemska människor, efter halva filmen hoppades jag att alla skulle dö i slutet! Men pappan är ju rätt skön, så på behörigt avstånd kan jag ändå skratta åt det här obehagliga.
AjaxSwan
2011-11-09
På fodralet liknas den vid Snatch och Lock Stock, och en irländsk sådan är precis vad den är, dock inte fullt så bra. Allt som allt en bra film och det räcker precis till en fyra. 4:a (7/10)

2011-11-08
Inte alls min typ av film. Har svårt för brittisk humor av detta slag.
fridenpaden
2011-09-03
Heja Broadbent!
GinNTonic
2011-08-14
Underhållande för stunden men ungefär lika givande som denna kommentar.
setterwall
2011-07-26
Skådespelarna gör den här filmen till mer än vad den borde vara. Manuset är dött och tråkigt. Fotot, alldagligt. Men Broadbent och Cillian är riktigt bra och klarar nästan av att lyfta ett betyg från två till fyra. Det blir en trea, men dom gör ett riktigt bra jobb. Speciellt Broadbent.