4.1

Persona

Sjuksystern Alma blir placerad att ta hand om skådespelerskan Elisabeth som har slutat tala. Avskilda från den övriga världen, vid en sommarstuga, ska de ta itu med problemen.

Originaltitel Persona
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Mysterium, Drama, 60-tal
Skådespelare Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand, Jörgen Lindström

Skapad 2019-12-15 av Juanito
En skådis, Elisabeth Vogler (Liv Ullmann), beslutar sig plötsligt, mitt under en teaterföreställning, att inte prata mer. Hon är apatisk och kommunicerar inte med sin omgivning. För att hon ska ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-07 av AgnesPetter
Persona (1966) är en av Ingmar Bergmans största och mest inflytelserika filmer. Detta psykologiska drama har analyserats av många. Det är jag lite trött på, säger Bergman i en intervju jag får...   Läs mer »

92axha10
2019-01-16
Ingmar Bergman och hans team vet verkligen hur man ramar in en film och låter kameran observera snarare än berätta. Filmen är väldigt vacker och manuset är medvetet subtilt och vagt. Det är upp till oss i publiken att dra våra egna slutsatser. En film som mår bra av att ses flera gånger. Och musiken är kanon också!
paninaro
2018-10-17
Noterar, tack vare filmtipset, att det var nästan exakt tio år sedan som jag såg Persona första gången. Tio år av vatten under broarna senare och en andra titt, denna gång på Cinematekets bioduk. Jag avstår nog från att analysera handlingen även denna gång, konstaterar bara att det finns teman om psykisk ohälsa, klass och identitet som är väldigt intressanta att gå och fundera utan att man egentligen behöver komma fram till något. Jag konstaterar även att Persona lämnar en med en känsla av att ha sett något unikt och något lite större än en vanlig film. Bioduken lyfter fram det magnifika fotot, den monokroma scenografin och de intensiva närbilderna på Andersson och Ullman. Ett mästerverk.
JD
2018-10-10
Det finns en hel del mästerverk därute, av alla de slag och i vitt skilda genrer, finkulturella eller populärkulturella. Men det är bara några få som stunden efter att projektorn slocknat får i princip allt annat man sett att framstå som futtigt, banalt och trivialt. Det är bara några få, ytterst få faktiskt, som tycks sträcka sig bortom det fattbara i filmens universum, som blir mer än film: en vision, en hallucination, en hemsökelse. Jag kan just nu bara komma på en annan sådan film utöver Persona: Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey. Om det fortfarande hade funnits häxbränningar på 1960-talet hade Bergman inte överlevt den här filmen.
Nalleman
2018-06-12
För mig bidrar förutom skådespelarna miljöerna på Fårö till mitt betyg. En film som åldrats med värdighet.
2017-10-23
martineden
2017-07-10
[rek. 5] Jag brukar generellt tycka att Bergman är ganska överskattad, men detta är ingenting mindre än ett mästerverk och, faktiskt, värd alla hyllningar!! Allt är verklige första klass och regi samt scenografi känns helt fantastiskt! Jag tror att vi alla har våra tolkningar om vad den egentligen betyder och gestaltar, men det viktiga är inte "vad:et" utan "hur:et". En av Bergmans bästa! Mästerverk!!! 5.
Jamesa
2016-10-17
En bra Bergman, även om det finns de som är bättre. Fantastiskt foto, otorligt bra spel av Bibi. Dock ingen film som håller sig kvar,men en trevlig stund i soffan.
Roswall
2016-06-29
Välspelat och välfotat. Vissa delar av filmen står sig inte lika bra idag. jag känner att jag inte kom riktigt in i den, men ett mycket intressant porträtt av vad de mänskliga jaget är, och dynamiken mellan den egna självförståelsen och andras uppfattning. Det är intressant att se hur Elisabet varande påverkar Almas självuppfattning.
atroxa
2016-05-03
Fyra bara för att den är så originell.
Jämte
2016-02-07
Nästan sjukt att svenskt foto och skådespeleri peakade här i den här filmen redan 1966. Har aldrig sett något bättre foto eller skådespeleri efteråt, möjligen i så fall i Bergmans senare filmer. Femman sitter stadigt.