2.7

Peter och Petra

Peter och Petra är två barn som tillhör ett småfolk. De vill börja skolan.

Originaltitel Peter och Petra
Regissör Agneta Elers-Jarleman
Manus Astrid Lindgren
Genre Familjefilm, 80-tal
Skådespelare Björn Gedda, Birgitta Valberg, Ann Petrén, Per Eggers, Henric Holmberg, Anna Carlsson, Barbro 'Babben' Larsson

Dele
2021-05-19
Som vuxen en ganska enkel och händelsefattig historia, men ändå med ett fint fokus på barns inre. Det visuella sticker ut mest, och jag gillar lärarens frukter på katedern.
KyLLo
2018-06-09
Jag gillar att Astrid Lindgren vågade bryta normerna här. Att hon visade att alla som är korta inte behöver bära röd luva och heta Nils (som Nils Karlsson Pyssling och Selma Lagerlöfs Nils Holgersson). Just att Peter och Petra tilläts klä sig i "vuxenkläder" med färger och detaljer, och hade en mogen sida, var något som stack ut och fångade mitt intresse. Jag vill också minnas att det åtminstone stundtals var fin stämning.
2017-12-26
saknar uppfattning om detta...
Sawatdeedrama
2014-08-30
Jag har väldigt blandade känslor när det kommer till den här filmen, som liten tyckte jag att den var magisk och härlig, men samtidigt obehaglig och nästan lite läskig. En sak är i alla fall säker, och det är att den alltid kommer bli ihågkommen med värme.
Greystalker
2012-12-07
Inte en av de bästa historierna Astrid Lindgren skrev men hyfsad.
Xenox
2012-07-21
Jag gillade den faktiskt aldrig särskilt mycket när jag var liten.
Starlette
2011-12-05
Så himla mysig.
kevin95
2011-06-09
ÄLSKADE denna när jag var yngre!!!

2010-09-05
Jag har oerhört svårt för Astrid Lindgrens småfolk. Usch, de ger mig kalla kårar.
booby
2009-09-21
Klassiker ifrån barna-åren som man tittade på mycket men som i dagsljus är riktigt misserabel