3.6

Peter's Friends

Överklassungkarlen Peter bor på ett stort gods och har beslutat sig för att bjuda in sina gamla varietékamrater från studenttiden till nyårsfest. Där kommer Roger och Mary, som var tillsammans redan på den tiden. De har fått tvillingar, men den ena har dött. Mary är hysteriskt rädd för att något ska hända det återstående barnet, och hon ringer barnvakten en gång i timmen. Sarah, har gjort sig känd för att byta män ofta. Nu kommer hon i sällskap med den vulgäre Brian. Andrew kommer med sin kalorihysteriska fru, TV-stjärnan Carol. Maggie kommer ensam, men på desperat jakt efter lämplig man.

Originaltitel Peter's Friends
Regissör Kenneth Branagh
Manus Martin Bergmann, Rita Rudner
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Hugh Laurie, Kenneth Branagh, Stephen Fry, Alphonsia Emmanuel, Emma Thompson, Imelda Staunton, Richard Briers, Phyllida Law, Rita Rudner, Tony Slattery, Alex Lowe

StureStenhög
2020-08-11
Småtrevlig film, och jag uppskattar den här typen av upplägg där fokus läggs på karaktärerna. Tyvärr är dock dessa karaktärer väldigt stereotypa denna gång. Var och en reduceras till ett centralt personlighetsdrag, och det är ganska tydligt redan från början vad filmen tänker göra med dem. Men det är iaf lite kul att se tunga skådespelarnamn i ett relativt tidigt skede i sina karriärer, och de sköter sig helt okej med tanke på det tunna material de jobbar med. Tvåan är åtminstone någorlunda stark
V70
2017-10-20
Musiken, Emma och Imelda räddar en förutsägbar och platt historia.
idaho1981
2016-06-16
Underhållande och bitvis klockren med fantastiskt skådespeleri från några av de bästa (dock blir det lite väl mycket överspel från Brannaghs sida ibland.). Tyvärr håller filmen inte hela vägen, den känns inte helt sammanhängande och man blir inte särskilt engagerad i karaktärerna. Stark trea.
Muskelkungen
2015-06-03
Flamsig humor, smått tråkigt manus.
Murvel48
2015-04-29
Jodå, skådespeleriet är förstås bra men filmen är rätt ointressant och oengagerande.
mammene
2015-04-27
Mycket trevlig film, som även innehöll allvar. Alltid roligt när man föser ihop folk och ser vad det utvecklas till och här då gamla vänners återförening där den glättiga ytan rämnar efter hand. Mycket kompetenta och unga skådespelare och brittisk atmosfär, helt enkelt smågulligt så trean är stark.
Albion
2015-04-25
Småtrevlig ensamble men alltför krystad handling. Endast med nöd och näppe godänd underhållning. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
namnsmek
2015-04-19
verkligen en flopp om man tänker på ensemblen
ViolaIngeborg
2015-04-19
Fick också en 4:a som förutsägning - men tyckte inte alls den var särkilt underhållande.
KyLLo
2015-04-19
Fick en beräknad fyra, men filmen känns varken seriös eller underhållande. Musiken går ändå att sjunga med i.