3.7

Petra von Kants bittra tårar

Instängd i sin ateljé som osar kvalmigt av dekadent 20-tal framlever modeskaparen Petra von Kant sitt liv i bitterhet och leda. Ensam sedan man och dotter skrämts iväg har hon bara sin hunsade sekreterare att attackera med sin vassa tunga som skär i stål. När kärleken återigen gör sidensvept entré i hennes liv gestaltas den av den avsevärt yngre Karin. Lite vulgär men mycket tilldragande. Kärleken slår till som ett virus. Petra blir som besatt. Förryckt.

Originaltitel Die bitteren Tränen der Petra von Kant
Alternativ titel The Bitter Tears of Petra von Kant
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Margit Carstensen, Hanna Schygulla, Katrin Schaake, Eva Mattes, Gisela Fackeldey, Irm Hermann

HenryMorgan
2019-03-11
Märklig men fascinerande film. Fina färger, otroliga filmkompositioner och brinnande dialog. Det som jag minns starkast från filmen är när Petra utbrister "ljug för mig". Jag vet inte varför men det berörde mig. Petra von Kants tårar är utmanade för tittaren. Tempot är långsamt och den utspelar sig i en lägenhet utan några andra miljöbyten. Det märks att att detta från början är en teater men filmen fyller en funktion och Fassbinder bevisar att han med små medel kan beröra och vara intressant.
Memmem
2017-07-30
Fin teater, men inte lika bra film! Fassbinder började som teaterregissör och det kan man se i detta fina drama, som är ett kammarspel med enbart kvinnor. Den medelålders uttråkade klädskaparen Petra von Kant har få vänner och liten kontakt med dotter och mor. Sina ledsamma dagar bedriver hon i eller runt sin stora metallsäng i ateljén i Bremen. Det enda återkommande sällskapet är allt-i-allon Marlene som hunsas med ständiga order om att teckna kläderna, skriva brev, servera mat och drycker, svara i telefonen samt öppna dörren, helst samtidigt. Så får emellertid Petra ett uppdrag att presentera en vårkollektion, och strax efter får hon besök av sin enda vän baronessan, som har med sig en ung och vacker kvinna. Utmärkt skådespeleri av Fassbinders vanliga skådespelargrupp, inte minst Margit Carstensen som Petra von Kant och Hanna Schygulla som den unga kvinnan. Fotot och scenografin är som vanligt intressanta, men begränsningen till en ateljé passar bättre för teater än film. Jag saknar bilder från andra miljöer och framför allt lite utomhusmiljöer. Vissa sekvenser blir onödigt långa. Denna film når inte upp till variationen i bilder och handling i "Maria Brauns äktenskap". Betyg: 3½
ConanBarbaren
2017-07-16
Tycker Fassbinders väldigt teatraliska stil inte riktigt gör sig till rätta i detta pratdrama. Verkligen ett verk för teatern men tycker alla stora orimliga känslor gör sig farsartade. Men kompositionsmässigt än väldigt snygg film på små medel, men uppskattar mer fassbinders mer subtilt excentriska karakäterer.
martineden
2017-04-24
[rek. 4] Man märker att detta i grunden är ett verk för scenen! Fantastiska skådisar och fin dialog. Men Fassbinders bildkompositioner och sätt att ge scenerna liv med subtila rörelser och positioner. Gillar även art deco-dekoren och kostymer samt färger. Mycket bra!!! 4+
StureStenhög
2017-03-09
Min första Fassbinder och jag blev väl varken tagen med storm eller bortskrämd. Den har onekligen en egen stil och mycket personlighet. Den behandlar också intressanta teman och bjuder på bra skådespeleri och en del bra dialog, men även om jag aldrig blev direkt uttråkad, så känner jag att den håller mig på en viss distans, och den lämnade inga större bestående intryck efter sig. Det teaterliknande upplägget är möjligen anledningen till att det här inte riktigt passar mig. Men en trea är den iaf värd
Roswall
2016-10-11
Slutet räddade den från en etta. Väldigt vad tråkig den var, visserligen intressanta bildkompositioner bitvis, men tråkiga färger.
haajen
2016-10-04
Filmen är tålamodsprövande men samtidigt så fascinerande och snygg att man fångas i dess märkliga rytm. Vet inte om det är en film som jag egentligen gillar men den etsar sig fast i all sin tragikomik.
husberg
2016-08-20
Ginångande, framvinglande kammarspel där den eponyma protagonisten krälar i stoftet av sin egen ynkliga övergivenhet. Välskriven existentiell förtvivlan är alltid välkommet, men innehållsmässigt så är detta egentligen inget märkvärdigt. Det är dock framförandets nervösa energi och den utsökt flytande dialogen i kombination med den visuella prakten som gör filmen till en 4:a. Kvinnorna ser ut som stigna ur porträtt av Klimt, brunmurrig 70-talsinredning och dunkla jordiga renässansfärger. Mysvånda.
Astrojacob
2016-04-05
Märklig men oslagbar skapelse.
Albion
2016-02-09
Ett närgånget drama där vi får följa en kvinnas psykiska förfall. Ett starkt estetiskt språk präglar filmen och det är inte direkt någon vacker estetik, snarare provocerande men samtidigt kittlande och får nog sägas ge filmen karaktär och identitet. Närvarande skådespel från alla håll men i ärlighetens namn är den deprimerande tonen alltför påfrestande i längden och för mig blir det för mycket. Betyget stannar på en svag 3;a, dvs 3-