Pettson & Findus - Juligheter

Två dagar före julafton blir Pettson och Findus insnöade på den lilla gården. Snart har de ätit upp all mat och inte kan de ta sig ut för att hugga ner en julgran. Findus är rädd att det inte kommer bli något julfirande, men Pettson lovar att det ska bli den bästa julen någonsin! Nästa dag är vädret bättre och de lyckas ta släden ut i skogen. Men Pettson gör illa foten och de får återvända hem tomhänta. Grannarna Beda och Gustavsson erbjuder sig att hjälpa dem, men Pettson envisas med att tacka nej. När Findus gör ett sista försök att rädda julen håller han på att ställa till det ordentligt. Till slut får han Pettson på bättre tankar och tillsammans bygger de en alldeles egen julgran. Plötsligt knackar det på dörren och när de öppnar tror de inte sina ögon: Där står deras snälla grannar med famnen full av godsaker.

Originaltitel Pettersson und Findus 2 - Das schönste Weihnachten überhaupt
Alternativ titel Pettson and Findus: The Best Christmas Ever
Regissör Ali Samadi Ahadi
Manus Thomas Springer
Genre Komedi, Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare Max Herbrechter, Stefan Kurt, Marianne Sägebrecht, Roxana Samadi (röst)

KyLLo
2020-12-27
För mig är det ett stort plus att den är trogen originalet. Personerna är porträttlika. Mysstämning. Det tragikomiska finns där. Rösterna är bra i den svenskdubbade. "Pettson & Findus: Findus flyttar hemifrån" tycker jag är klart sämre.
RockSnack
2018-12-30
Jag tyckte den var rolig, men jag var kanske bara fascinerad över att någon annan kultur är intresserad av Pettson och Findus över huvud taget. Den tecknade versionen är dock myyycket bättre.
HerrNenne
2017-09-18
Pettson och Findus borde vara mysigt men här är allt bara hysteriskt barnfilmigt, Pettsons karaktär känns inte som Pettson bara för att man inte lyckas dra ut historien så länge annars, och musiken är vedervärdig. Tyvärr.
2004Orre
2017-01-30
En skitig film utan nya idéer, allt är ju taget från orginallen.

2017-01-04
Pettson är bara jobbig i denna film.
freedriik
2016-12-23
Barnen skrattade ibland, men ur ett vuxenperspektiv var det en kalkonrulle.