3.3

Phantom Thread

I 1950-talets London befinner sig den berömde klänningsmakaren Reynolds Woodcock och hans syster Cyril. De klär kungligheter, filmstjärnor, arvtagerskor och andra societetslejon med exklusiva och distinkta plagg från The House of Woodcock. Kvinnorna passerar i snabb revy i Woodcocks liv, något som stillar den övertygade ungkarlens behov av både inspiration och sällskap. Men en dag möter han den unga och viljestarka Alma som snabbt blir både en inspirationskälla och älskarinna. Sakta men säkert börjar kärleken skapa revor i hans tidigare så välskräddade tillvaro.

Originaltitel Phantom Thread
Regissör Paul Thomas Anderson
Manus Paul Thomas Anderson
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Camilla Rutherford, Gina McKee, Brian Gleeson, Harriet Sansom Harris, Lujza Richter, Julia Davis, Richard Graham, Silas Carson, Jane Perry, Nicholas Mander, Philip Franks, Phyllis MacMahon, Martin Dew

Tatty
2020-01-01
Lite seg men lagom långdragen och skum film men ändå intressant! Förstår inte hans intryck på förhållande. Och kvinnan är obehaglig skum.
Starlette
2019-11-10
Seg, trodde den skulle vara bättre.
abnormal
2019-07-02
Väldigt seg film som inte förklarar varför huvudkaraktären överhuvudtaget har folk omkring sig eftersom han både är en douche och inte kan sy eller designa. Dock bra skådespel och snygg regi.
karlmats
2018-12-30
Kompetent men ack så jävla tråkig. Mr Woodcock, bara namnet måste ju vara ett skämt, är bra träig och påminner inte så lite om Hopkins i den lika tråkiga Återstoden av Dagen där en gammal man sätter sitt yrke framför allt annat i livet. Kontentan blir att han blir en sån douchebag att man omöjligen kan förstå varför Alma skulle vilja stanna hos honom. Hade hon bara dragit och hittat en bättre kille, eller gubbe om det är hennes preferens, så hade filmen varit över betydligt snabbare än de 130 minuter man nu fick ta sig igenom. Snyggt filmat, bra skådespeleri och bla bla bla. Det blir en stabil 2a.
2018-07-17
Välgjort men osympatiskt och ointressant. Svag tvåa. PTA har helt tappat mig. Efter raka fyror och femmor är det bara tvåor på sistone.
Engravadlax
2018-03-31
Jobbiga och framförallt tråkiga karaktärer, musiken är monoton och påträngande, väldigt få tempobyten, dialoger och framföranden känns ofta artificiella, manus en soppa. Inte så löjeväckande dålig som när han gjorde Lincoln, men DDL har passerat sitt bäst före datum. PTA har alltid varit halvdålig, men utan en stjärncasting i högform så är hans filmer ingenting.
Olof_Gronlund
2018-03-12
Alltså faktiskt på gränsen till en fyra, Day Lewis i sin sista film tyvärr och han spelar inte över heller. Mycket bra jobb av Vicky Krieps med, som förtjänade en nominering på Oscarsgalan tycker jag. Det som gör att det blir en trea istället för en fyra är handlingen i sig om klänningar osv. Det är inte jätteintressant för min del, men samspelet mellan huvudrollerna var väldigt bra.
haajen
2018-03-11
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är för lång och jag förstår de som tycker att den inte har så mycket att förmedla. Själv förvånades jag av hur rolig den var emellanåt och jag drogs in i miljöerna och det skruvade spel som pågår mellan de tre huvudkaraktärerna. Många frågor lämnas obesvarade och en får vrida och vända på det en sett. Hur som haver, Manville är den som slutligen räddar betyget - hon är filmens MVP.
Dangoh
2018-03-08
kan man ge en 0:a?
halvdebil
2018-03-06
pål tomas anderssons senaste film är hans tråkigaste (och därav i min subjektiva mening även hans sämsta) hittills men fortf rätt gott mos. stark trea!