3.3

Phantom Thread

I 1950-talets London befinner sig den berömde klänningsmakaren Reynolds Woodcock och hans syster Cyril. De klär kungligheter, filmstjärnor, arvtagerskor och andra societetslejon med exklusiva och distinkta plagg från The House of Woodcock. Kvinnorna passerar i snabb revy i Woodcocks liv, något som stillar den övertygade ungkarlens behov av både inspiration och sällskap. Men en dag möter han den unga och viljestarka Alma som snabbt blir både en inspirationskälla och älskarinna. Sakta men säkert börjar kärleken skapa revor i hans tidigare så välskräddade tillvaro.

Originaltitel Phantom Thread
Regissör Paul Thomas Anderson
Manus Paul Thomas Anderson
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Camilla Rutherford, Gina McKee, Brian Gleeson, Harriet Sansom Harris, Lujza Richter, Julia Davis, Richard Graham, Silas Carson, Jane Perry, Nicholas Mander, Philip Franks, Phyllis MacMahon, Martin Dew

2018-07-17
Välgjort men osympatiskt och ointressant. Svag tvåa. PTA har helt tappat mig. Efter raka fyror och femmor är det bara tvåor på sistone.
Engravadlax
2018-03-31
Jobbiga och framförallt tråkiga karaktärer, musiken är monoton och påträngande, väldigt få tempobyten, dialoger och framföranden känns ofta artificiella, manus en soppa. Inte så löjeväckande dålig som när han gjorde Lincoln, men DDL har passerat sitt bäst före datum. PTA har alltid varit halvdålig, men utan en stjärncasting i högform så är hans filmer ingenting.
Olof_Gronlund
2018-03-12
Alltså faktiskt på gränsen till en fyra, Day Lewis i sin sista film tyvärr och han spelar inte över heller. Mycket bra jobb av Vicky Krieps med, som förtjänade en nominering på Oscarsgalan tycker jag. Det som gör att det blir en trea istället för en fyra är handlingen i sig om klänningar osv. Det är inte jätteintressant för min del, men samspelet mellan huvudrollerna var väldigt bra.
haajen
2018-03-11
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är för lång och jag förstår de som tycker att den inte har så mycket att förmedla. Själv förvånades jag av hur rolig den var emellanåt och jag drogs in i miljöerna och det skruvade spel som pågår mellan de tre huvudkaraktärerna. Många frågor lämnas obesvarade och en får vrida och vända på det en sett. Hur som haver, Manville är den som slutligen räddar betyget - hon är filmens MVP.
Dangoh
2018-03-08
kan man ge en 0:a?
Howler19
2018-03-06
Som i flera av Andersons verk dansas det på linjen till det utdragna i vissa partier, och jag kan förstå att man kan se det på ett annat sätt om man inte är i rätt sinnestillstånd. Jag tycker att Phantom Thread håller sig på rätt sida, mycket tack vare den fenomenale Day-Lewis men även kvinnorna runt honom. Ett typexempel på att film i första hand handlar om presentation, och att vilket ämne som helst kan greppa tag i en om det är gjort med fingertoppskänsla. Mycket bra.
2018-03-06
Paul Thomas Andersons filmer är alltid intressanta, även ifall jag inte alltid älskar hans sentida filmer på samma sätt som Boogie Nights, som är en av mina favoriter genom tiderna. Den här är väldigt elegant, snygg och välspelad och håller intresset trots sitt väldigt låga tempo. Blev aldrig direkt superengagerad, men det fungerade. Vad som slog mig när filmen var slut var att jag kände mig väldigt lugn och på gott humör. Det stillsamma tempot färgade uppenbarligen av sig, och jag var härligt avslappnad hela kvällen därefter. Ser fram emot att se denna igen i framtiden, då jag kan låta den sjunka djupare in i mitt medvetande. Andersons filmer brukar ha den effekten, och det vinner de på.
Zingostar
2018-03-06
Totalt innehållslös film. Rekommenderar alla att inte kolla på denna rulle. Över två timmar med en sur gubbe som är sur av okänd anledning. Personer går omkring säger osammahängande saker. En av de absolut sämsta filmer jag har sett alla kategorier.
BrutusBeefcake
2018-03-04
Väldigt vuxet, ja rentav gubbigt men PTA lyckas göra den där morbida snärten som gör det hela så bra och välgjort är det, så otroligt välgjort. Day Lewis briljerar och hans karaktär är också en sådan kuf man bara älskar, tror ingen annan än PTA kunde ha lyckats att få mig intresserad i en sån här film i 130 minuter. Imponerande, men skall säga att första timmen är betydligt bättre än andra enligt mig, hade den hållt första timmens nivå hela vägen hade det kunna bli en fempoängare men inte idag i alla fall. (11+/15)
consumedmind
2018-03-03
grinig gubbe är grinig i över två timmar