3.5

Philadelphia

Den lovande advokaten Andrew har fått sparken. Andrew tror att det var för han har Aids, arbetskamraterna tror att han var otillräcklig. Andrew anlitar en advokat för att få rättelse, han stämmer även sin tidigare arbetsgivare. Det blir en lång process och en kamp mot klockan...

Originaltitel Philadelphia
Regissör Jonathan Demme
Manus Ron Nyswaner
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Tom Hanks, Denzel Washington, Antonio Banderas, Mary Steenburgen, Joanne Woodward, Jason Robards, Bradley Whitford, Charles Napier

okidoki
2016-12-21
Bra skådisar. Tyvärr mynnar den ut i värsta amerikanska sentimentalitet och det utdragna religiösa slutet var förfärligt.
Tatty
2016-12-16
Ganska bra film. Tom Hanks var riktig bra i den rollen.
2016-10-29
Det här har aldrig varit någon av mina favoritfilmer men jag ger den en 4:a ändå på grund av Tom Hanks fenomenala insats.
-Hedda-
2016-07-09
En av Tom Hanks bästa rollprestationer. Tveklöst en viktig och betydande historia som dock berättas på ett för mig oengagerande sätt. Den lämnade mer att önska.
eliastheman
2016-02-29
Bit boooring
Sarakin76
2016-01-10
Tom Hanks er meget bra i denne filmen. Washington er alltid bra. Gir en perspektiv.
KirkDouglas
2015-09-18
Lite för blödig och sentimental. Storyn var dock välsvarvade men Hanks gör en rätt medioker insats tycker jag.
Solidus
2015-06-02
Välspelat politiskt drama som berör och låta Springsteen stå för filmens titelmelodi gör den inte sämre. Ett klassiskt drama som är värd att ses än idag.
Finnfan
2015-05-14
Ett guldkorn!
Dele
2015-01-13
Visst blir det lite väl sentimentalt i slutet, men detta är ett engagerande och välspelat drama med mycket värme och, naturligtvis, ett viktigt ämne.