3.5

Philadelphia

Den lovande advokaten Andrew har fått sparken. Andrew tror att det var för han har Aids, arbetskamraterna tror att han var otillräcklig. Andrew anlitar en advokat för att få rättelse, han stämmer även sin tidigare arbetsgivare. Det blir en lång process och en kamp mot klockan...

Originaltitel Philadelphia
Regissör Jonathan Demme
Manus Ron Nyswaner
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Tom Hanks, Denzel Washington, Antonio Banderas, Mary Steenburgen, Joanne Woodward, Jason Robards, Bradley Whitford, Charles Napier

2023-02-23
En yngre Tom Hanks i huvudrollen. Då hade han ändå skådespelat i 13 år eller så. Annars ingen handling som intresserar mig. Kan även tycka att det är irriterande närbilder. Svag tvåa.
Sheepy
2023-02-09
Tom Hanks (Andrew) och Denzel Washington (Joe) gör stabila insatser i ett drama som pendlar hårfint på gränsen till överdriven sentimentalitet. Vänskapen mellan Andrew och Joe byggs dock upp på ett trovärdigt/sympatiskt sätt. På plussidan har vi även rättegångsscener som är mer nedtonade och realistiska än vi sett i vissa andra amerikanska filmer (t.ex. A Few Good Men).
2021-05-15
En helt okej film, som funkar att se...
pelikan
2021-04-16
Dem här hade jag tydligen sett förr... Men inte hade den lämnat ett outplånligt minne, inte. Helt ok, trea då, trea nu.
2021-02-13
Tom Hanks som en vandrande Aids-katastrof. Måste vara hans mest bizzara roll nånsin. Att Antonio Banderas skulle dyka upp som nån slags fjollig fag var inte väntat av denna machoo spanjor. Att dom slängt in Washington stärker filmens styrka/tyngd. Karln har väl aldrig gjort en dålig roll direkt. Men satan vad smörig & sentimental denna skapelse var...+ till Springsteens mega hitt detta året dock.
okidoki
2016-12-21
Bra skådisar. Tyvärr mynnar den ut i värsta amerikanska sentimentalitet och det utdragna religiösa slutet var förfärligt.
Tatty
2016-12-16
Ganska bra film. Tom Hanks var riktig bra i den rollen.
2016-10-29
Det här har aldrig varit någon av mina favoritfilmer men jag ger den en 4:a ändå på grund av Tom Hanks fenomenala insats.
-Hedda-
2016-07-09
En av Tom Hanks bästa rollprestationer. Tveklöst en viktig och betydande historia som dock berättas på ett för mig oengagerande sätt. Den lämnade mer att önska.
eliastheman
2016-02-29