3.6

Pianisten

Erika och livet går skilda vägar. Fyrtio år gammal bor hon fortfarande hemma hos sin mamma. Det är bara när Erika beger sig iväg på sina regelbundna visiter på porrbiografer som mammans inflytande tycks avta. När en av hennes pianoelever blir besatt av att få henne i säng går vägarna samman igen.

Originaltitel La pianiste
Alternativ titel The Piano Player, The Piano Teacher
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Isabelle Huppert, Susanne Lothar, Annie Girardot, Benoît Magimel, Susanne Lothar, Udo Samel, Anna Sigalevitch, Cornelia Köndgen

Skapad 2019-11-18 av weng-weng
Efter Hanekes filmer går tankarna ofta om huruvida han tycker om människor eller inte. Eller snarare, det slås oftast fast att han omöjligt kan göra det. Visserligen beror det på hur man tolkar ...   Läs mer »

ZoIX
2020-10-13
En otrolig film. Alla medverkande är enastående.
2020-08-28
Nja, det här tilltalade mig inte särskilt. Huppert är fantastisk och lyckas ändå bära filmen väl. Men det blir aldrig särskilt engagerande eller intressant, kemin funkar verkligen aldrig alls. Även om det också är lite poängen så funkar det inte ens på det viset. Men det puttrar på och jag är aldrig uttråkad, slätsvag tvåa.
martineden
2017-07-01
[rek. 5] Det som jag finner mest intressant med Haneke generellt är att han inte försöker ge några svar utan främst ställer frågor, genom dramaturgiskt lysande scener, som provocerar tittaren på ett positivt, konstruktivt sätt. Huppert är helt makalöst bra i denna film! Har inte läst Jelineks bok, men uppskattar likväl filmen och den förskjutning i makt mellan karaktärerna i olika scener och kontrasten mellan skönhet-smärta etc. Mästerverk!! 5.
apmannen
2017-02-20
Mer än lovligt tråkig studie i post-freudiansk ICD-10 X60-X84. Känner mig kulturellt lika långt borta från karaktärerna som i valfri Jean Rouch-rulle, men med skillnaden att Rouch skildrar betydligt intressantare klientel och naturligtvis är en skarpare filmare.
RustyFilm
2016-12-10
Det här är en ångestfylld (sexualångest) historia med en själväcklad pianolärarinna i händelsernas centrum. Elfriede Jelinek som fått nobelpriset i litteratur har skrivit romanen som filmen bygger på. Förmodligen är detta orsaken till hyllningarna, för det här är inte vare sig roligt, spännande eller behagligt på något sätt. Men trots allt så finns där något som gör att det inte är helt bortkastad tid att se filmen, vad vet jag inte men jag somnade i alla fall inte.
Powha
2016-08-12
Ångesten. Typiskt Uppsala filmstudio film.
ergopliroforia
2014-11-03
Obehagligt men befogat avtryck i synen på sexuell underkastelse som ett symptom på repression snarare än uttryck för naturlig böjelse eller "fri vilja".
AlbinWesley
2014-10-14
Det här var svårt tyckte jag... Samtidigt som den å ena sidan är ganska fantastisk, snygg och stillsam med massor av känsla, så känns den å andra sidan kall och nästan smått banal. Sen är det väl frågan om jag förstår till fullo, vilket kan vara både positivt och negativt förstås. Så det hjälper inte mig i min bedömning. Men det finns ju något säreget stort här, i det dunkla skildrandet av en människas inre, sett genom hennes yttre. Mest banalt vore det att inte sätta fyra.
anna_pannan
2014-08-07
Alltså ångesten... Han måste verkligen hata människor, Haneke.
Dele
2014-01-19
Haneke fortsättera att befriande fokusera på intressanta sidor inom människan, och göra det med stil och säkert handlag.