3.6

Picassos äventyr

Hasse & Tages respektlösa satir om Pablo Picasso från hans födelse i den spanska provinsen till konstlivet i Paris.

Originaltitel Picassos äventyr
Regissör Tage Danielsson
Manus Hans Alfredson, Tage Danielsson
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Magnus Härenstam, Gösta Ekman, Lena Olin, Birgitta Andersson, Lena Nyman, Sven Lindberg, Margaretha Krook, Per Oscarsson, Sune Mangs, Rolv Wesenlund, Bernard Cribbins, Wilfrid Brambell, Yngve Gamlin

Skapad 2019-12-15 av hubert
En film utöver det vanliga. Eller kanske inte för inbitna Hasse och Tage fans. Det är absolut ingen film man ser för att lära sig om Picasso och hans liv. Snarare för att ytterligare en gång fa...   Läs mer »

StureStenhög
2020-02-08
Jag har gillat ett par av Hasse och Tages filmer, men mestadels verkar de göra sådant här trams. Det verkar ha varit ett ganska ambitiöst projekt, samtidigt som allting bara är helt meningslöst. En lite underlig kombination kan jag tycka, som att hela film-Sveriges resurser skulle läggas på ett framimproviserat studentspex. Humorn består till största delen av karaktärerna säger någonting random på ett främmande språk, och så snubblas det en hel del förstås. Folk tycks ha varit lättroade förr, å andra sidan är dagens komedier inte mycket bättre, så folk är väl lättroade till sin natur kanske
ASSFACE
2020-01-05
Snygga scenerier och klockrent koncept med minimal dialog. Skrattade mycket!
Ful_fisk
2018-11-09
Efter ett par solo-filmer sammanstrålar Hasses mörka surrealism och Tages lekfulla värme i deras bästa film någonsin, ett magiskt skimrande mästerverk som med sina surrealistiska scenerier fångar essensen och magin från konstens värld i en storartad hyllning till 1900-talets konsthistoria. Humorn är utomordentligt fånig, vilket kanske tar somliga ur magin. Men själv garvar jag bara. Och som jag garvar! Makalös.
Memmem
2018-01-13
Parad av komiska scener, parad med utdragna! I början av denna parafras på Pablo Picassos liv finns ett antal lysande komiska scener med små medel, värda en fyra. Efter hand verkar inspirationen hos filmmakarna ha sinat och man tar till allt grövre artilleri, utan att det blir särskilt roligt, värda en tvåa. Som helhet alltså en trea. Fina insatser från en elit av svenska komiker: Gösta Ekman d. y., Hasse Alfredson och Margaretha Krook. Fina scener från kulisserna i Tomelilla föreställande Madrid, Paris, London och franska Rivieran. Passande musik. Replikerna är värda ett högt betyg. De består enbart av välkända ord på de vanliga västeuropeiska språken, exempelvis: "El es muerte","Il est genial". Betyg: 3
Stargazed
2017-12-30
Ett försök att vara som Monty Pyton, men fy vad dåligt det är. Något skämt här och där får mig att dra på mungiporna men långa bitar av filmen lider jag mig genom. Denna gick nog bättre hem på 70-talet om ens då.
Nalleman
2017-12-25
Inte särskilt roligt alls. Tacka vet jag Släpp fångarne loss!
2017-11-28
Det här är ta mig fan den sämsta filmen jag sätt, urk!!!
2017-10-22
2017-10-11
Trots att det inte riktigt är min typ av humor överlag och jag verkligen saknar någonting som binder ihop filmen för mig så blir det ändå en trea. Det är väldigt roligt på sina ställen och det är en absurd still som jag liksom faller in i efter ett tag. Trean är kanske lite för snäll då det var en del stunder jag bara satt och väntade på nästa bra grej, men dom bra grejerna är bra nog för en trea ändå.
martineden
2017-10-01
[rek. 4] Härlig surrealistisk komedi, som lyckas kombinera fysisk komedi med mer intellektuell satirisk humor. Gösta Ekman är i sitt esse!! Roligt att se så många fina skådespelare och färgstarka figurer. Filmen i sig är ju oerhört överdriven och stiliserad precis som Picassos målningar... Jag var inte särskilt förtjust i denna när jag såg den som ung, men nu uppskattar jag den verkligen!! En av Hasse & Tages bästa!! Snudd på mästerverk!! 4+