Pieta

Gang-do är en skrupelfri lånehaj. En dag får han besök av en främmande, medelålders kvinna som hävdar att hon är hans sedan länge försvunna mamma.

Originaltitel Pietà
Regissör Kim Ki-duk
Manus Kim Ki-duk
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Lee Jeong-jin, Jo Min-soo, Kang Eun-jin, Jo Jae-ryong, Jin Yong-ok, Kim Jae-rok, Woo Ki-hong

myslas
2020-03-19
Första filmen jag ser av Ki-duk. Mörkt, våldsamt och bra även om vissa scener känns lite onödigt smaklösa.
lucius
2018-09-30
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta till mig av denna film. Vissa scener kommer också i ett osmakligt skimmer med tanke på dom multipla våldtäkts-anklagelser som gjorts mot regissören.
Zebulonm
2018-09-12
Rätt ok.
Albion
2017-11-25
Äh, det här var mest tråkig och egentligen riktigt fånig smärta och svärta. Jag är inte imponerad. Betyget blir därför en tråkig 2;a
Bozze80
2016-04-17
Ytterst märklig film, Kim Ki-duk är verkligen rysligt ojämn. Här blir det mest sävligt och konstigt, till skillnad mot de bättre alstren från honom där allt det udda fungerar på ett mycket intressantare sätt.
eriqk
2015-12-16
Trots att det utspelar sig i fattigkvarter så har alla snortrendiga k-popfrisyrer?
MaxMackan
2014-12-10
Fantastiskt intressant och skruvat. Karaktärer får liv utan att man egentligen får veta så mycket om dem. Plötsligt är de bara där och man får vänta på att veta varför och på vägen dras man in i historien på samma sätt som huvudpersonen. Snyggt. Visste inte på förhand att det var samma regissör som gjort järn 3:an men det är inte förvånande. Dock inte i närheten av lika bra som den och rätt långtråkig i vissa passager. Så relativt svag 4:a.
mammene
2014-08-07
Så mycket förskräckligheter som jag knappt orkade se, egentligen visades inte detaljerna utan mer resultatet, men den satte fart på min fantasi. Fast utan denna studie i ondska/olycka skulle effekten av resultatet utebli. Blev en del att fundera över efteråt och det uppskattas, det hela knöts ihop.
StureStenhög
2014-08-07
Kan väl bäst beskrivas som en rejält uppfuckad vuxensaga som doftar både Oldboy och grekisk tragedi. I den beskrivningen ryms också mycket av det som jag gillar med den. Storyn är riktigt bra så länge man inte tar den för bokstavligt, och filmen gottar ner sig ordentligt i människans innersta väsen. Här berörs många väldigt intressanta teman kring bl.a. moral, hämnd och ondska. Det är inte direkt den behagligaste filmen jag har sett, men det är ändå en fröjd att få se allt det här rullas upp. Jag har bara sett den här och Järn 3:an (som är ännu bättre) av Kim Ki-duk så här långt, men det är helt tydligt att den här galningen är värd att hålla ögonen på

2014-01-01
Ett mörkt och våldsamt drama. Kim Ki-duk är en skicklig och kompetent regissör som blandat mästerverk med mindre bra produktioner. Detta var ganska bra. Lite för långsökt manus för att kunna accepteras fullt ut. 5/10.