3.2

Pillow Book

I Kyoto på sjuttiotalet skriver en kalligraf med lätta penseldrag en hälsning på sin dotters ansikte. När hon blivit kvinna, minns hon händelsen och söker efter en idealisk kalligraf/älskare som är villig att använda hela hennes kropp som papper. I Hong Kong möter hon en engelsk översättare som övertygar henne om att hon skall vara pennan och inte papperet. Hon skall skriva en dagbok och han skall överlämna hennes texter på sin hud till förläggaren.

Originaltitel The Pillow Book
Regissör Peter Greenaway
Manus Sei Shonagon, Peter Greenaway
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Vivian Wu, Ken Ogata, Yoshi Oida, Hideko Yoshida, Ken Mitsuishi
Filmnummer 2073

#54
2014-03-09
Inte en av Greenaways bättre, men ändå intressant.
JimCarrey
2013-03-20
vilka vi är och vad vi säger är utbytbart. mycket bra berättande, särskilt från och med Ewans och Vivians kupp börjar det ta sig även innehållsmässigt. Jättevacker film också fast kanske lite väl mycket rumpor och skrumpna snoppar etc men det får man ta med greenaway. Fattar inte hur man kan tycka detta är en "sensuell" film dock... 3+
Rymdkraft
2013-01-28
Storyn är ganska spännande, men det mest intressanta är berättarformen. Greenaway använder filmen och bilderna för att själv skriva på, på en rad olika intressanta sätt.
NtoNW
2012-12-24
Vanvettigt vacker, men tyvärr inget intressant innehåll. Det hela mynnar ut i ett intet och Greenaway når aldrig mig.
hyrfilm
2011-10-29
Den här filmen är för par i övre medelåldern som uppskattar "sensuella" filmer och känner sig kulturella när de dricker rödvin.
Taandborste
2011-10-22
Herr McGregor är duktig (och naken) som alltid, men detta var verkligen inte min cup of tea..
FarbrorKit
2011-06-04
Nejmen näeej, Greenaway, WHYYY? Varför en såhär ful film? Så jävla ful. Så jävla jävla ful. Bildspråket får mig att må lite dåligt. Huvudkaraktärens röst är också något av ett irritationsmoment. Samtidigt finns det vissa delar av den som bara grabbar tag i mig fullständigt, och därför klarar den trean med nöd och näppe.
Ninonette
2010-09-23
Jag tycker väldigt mycket om Peter Greenaway, och har försökt mig på denna flera gånger, men det går bara inte.
jaghardamp
2010-09-04
Alldeles för långsam. Första 45 min var skit, sen 30 minuter av kvalitet och sen 45 minuter meningslöst trams. Lackade sönder på det svartvita och det sega på japanska. Rätt vacker film ändå, om man lyckas hitta det.
Ola_Schubert
2010-04-21
Nä, drygt att ta sig igenom denna. Iof ganska snygg, men någon slags meningsfull mening med det hela hittade jag inte. En svag tvåa i betyg får det bli.