3.8

Pink Floyd The Wall

Berättelsen om The Wall skildras genom musiken av Pink Floyd, bilder och effekter. Det finns ingen konventionell dialog som för handlingen framåt. Det handlar om Pink, en rockartist som sitter instängd på ett hotellrum i Los Angeles. För många konserter, för mycket knark och för många applåder - han är utbränd. På TV:n surrar en välkänd krigsfilm. Vi växlar mellan tid och plats, verklighet och mardröm, när vi går på upptäcksfärd i Pinks smärtfulla minnen, var och ett en liten tegelsten i den mur som han gradvis byggt kring sina känslor.

Originaltitel Pink Floyd The Wall
Alternativ titel The Wall
Regissör Alan Parker
Manus Roger Waters
Genre Drama, Musikal, 80-tal
Skådespelare Bob Geldof, Christine Hargreaves, James Laurenson, Eleanor David, Kevin McKeon, Jenny Wright, Alex McAvoy, Michael Ensign, Bob Hoskins

Skapad 2019-12-14 av
Pink är en avdankad rockartist som sitter instängd på ett hotellrum i Los Angeles. Efter för många konserter, droger och uppskattning, tröttnar han på sig själv och blir utbränd. Vi får föl...   Läs mer »

Dele
2021-01-12
Jag älskar ju albumet och tycker att Pink Floyd är fantastiska på att förmedla känslor i sin musik, så också här. Animationerna är mycket bra, stundtals briljanta och ämnet/historien är intressant, tidlös och viktig. En del detaljer i bildspråket känns ganska övertydliga och det är verkligen inte en film för alla.
2018-09-12
Bitvis jättebra men jag uppskattar inte sånt här i särskilt långa stunder. Musiken är bra.
StureStenhög
2015-11-26
Jag antar att jag inte alls tillhör målgruppen för det här. Filmer berättade på det här viset är inte alls min grej, och Pink Floyd ser jag som tolerabla som bäst. Jag försökte iaf ge det här en rejäl chans till en början, och visst är den lite intressant visuellt på sina ställen, men det mesta framstod bara som meningslöst flum i mina ögon. Jag tappade därför intresset mer och mer under speltidens gång, och framåt slutet kände jag mig rent plågsamt uttråkad. Svag tvåa
lehtonen
2014-09-23
filmen är i sig aktuell, och jag gillar Pink Floyd, problemet, och det provocerande för mig är att i bedömningen blir det som att bedöma MTV från samma period, en kanal som jag älskade då mest för musiken. Det är samma crossover i mitt huvud som MTV idag. Detta är i mitt (kanske konservativa) huvud inte film. Det är en serie musikvideor. Därför drar jag ner betyget från en musikaliskt stark fyra till en filmiskt svag tvåa.
erkanns123
2014-04-20
Bra film, men bara om du gillar The Wall och Pink Floyd.
ilBrutto
2014-01-29
Håller med Zabb. Den är om möjligt ännu mer aktuell i dag. Vi bygger ständiga väggar av konsumtion och glömmer oss själva och våra barn. Tragiskt!
kloakula
2013-09-17
Klassar denna som bra, men är väl "bara" bra. Fruktansvärt tråkig på sina ställen. Gåshud på några andra ställen. Det finns så många låtar med Pink Floyd jag inte gillar så det blir olidligt på sina ställen. Det finns några låtar med Pink Floyd som man älskar så det blir ljuvligt! Alla toppar och dalar planar ut i en slätstruken film utan något större avtryck på mig. Kul att höra låtarna i ett sammanhang med något annat kanske. Nåja, livet går vidare.
RockSnack
2013-07-08
Jag föredrar skivan och att tolka berättelsen den vägen, på mitt eget sätt. Albumet är inte lika strikt i sitt berättande som filmen är. Filmen saknar dessutom humor (till största delen)... Filmen är inte dålig, men jag klarar mig utan den.
zabb
2013-03-26
väcker många stora frågor och är lika relevant idag om inte mer, än när den kom
Snåm
2013-01-17
Inte helt utan förtjänster, men särskilt bra är den inte. Frapperande misogyn är den däremot.