Pinocchio

En stjärnklar natt kommer den blå fen och väcker Gepettos älskade trädocka Pinocchio till liv och ett fantastiskt äventyr tar fart. Den lille pojkdockans mod, lojalitet och ärlighet ställs på prov för att han ska kunna bli en riktig pojke. Trots goda råd från sin kloke vän Benjamin Syrsa blir Pinocchio indragen i det ena spännande äventyret efter det andra.

Originaltitel Pinocchio
Regissör Hamilton Luske, Ben Sharpsteen
Manus Ted Sears, Otto Englander, Webb Smith, William Cottrell, Joseph Sabo, Erdman Penner, Aurelius Battaglia
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Fantasy, 40-tal
Skådespelare Dickie Jones (röst), Cliff Edwards (röst), Christian Rub (röst), Walter Catlett (röst), Charles Judels (röst), Evelyn Venable (röst), Frankie Darro (röst), Mel Blanc (röst)

Skapad 2019-11-09 av m86
Alla känner vi ju till den berömda sagan om marionettdockan som väcks till liv och drömmer om att bli en riktig pojke. Såklart så har man, sedan sagan kom ut, gjort både film och teater i olika...   Läs mer »

myslas
2021-01-02
Bättre handling i denna andra film än i Snövit där gagsen stod i främsta rummet. Det här är en betydligt mörkare historia som inte alltid känns helt lämpad för barn. Gott om fina moment också förstås och animeringen är som ofta av toppklass.
Ful_fisk
2019-01-18
Haha, så jävla kolsvart den här filmen är ibland ändå! Påminner en ändå om hur säker världen har blivit för små pojkar som Pinocchio, och hur viktigt det var för dem på hans tid att lyssna på sina föräldrar för att inte bli indragna i alla möjliga ondskefullheter som fanns där ute! Men filmen är också varm och fin, och animationen är ju, som brukligt av Disney, av absoluta toppklass!
idaho1981
2017-10-19
Stabil trea. Underhållande och söt medden vanliga moralkakan, men Benjamin Syrsa är lite kul. Sen är ju dessa gamla tecknade Disney väldigt vackra.
2017-09-28
Som sagt, det finns två olika röstinspelningar av den här filmen. Personligen tycker jag den första originalinspelningen med de svenska rösterna var mycket bättre än den senare. Jag ger den 2:a men de nya rösterna till karaktärerna och 4:a till de svenska originalrösterna och då slutar filmen på en svag 3:a.
2017-05-12
Såg den här filmen på VHS ett par gånger när jag var liten och även om den kanske inte hörde till mina favoriter just då så tyckte jag ändå den var helt okej. Jag införskaffade nyligen en box med en massa gamla Disney-filmer på Blu-ray och denna film finns med i den boxen, och idag tycker jag betydligt bättre om filmen än vad jag gjorde förr. Det här är bland det bästa Disney gjort!
vonadel
2017-05-10
Charmig naturligtvis. Får lite julvibbar. Flera klassiska melodier. Riktigt och bra känsla från början, men sedan minskar det lite, när den spårar lite. Går därför från en sjua till en sexa. 6/10

2017-05-05
Ingenting vondt å si om denne. Snart 77 år og like imponerende den dag i dag. Fantastiske karakterer.
Djason
2017-05-01
Helt ok disneyfilm men de har gjort bättre men även denna är välgjord som det brukar vara när Disney är i farten.
dafreakish
2015-12-27
Inte lika bra som Snövit, men Disneys andra klassiker är ett fartfyllt äventyr med charmiga små figurer. Fyran är inte särskilt stark men ändå där tack vare att filmen är så välgjord och vacker som den är. Det är drömskt och spännande.
StureStenhög
2015-03-28
Vilken soppa. Jag förstår givetvis konceptet "suspension of disbelief" och att det är givet att applicera det på en sådan här film, men det betyder ju inte att det är fritt fram för filmskapare att strunta i allt vad logik och historiebyggande heter. Att strunta i sådant är snarast att betrakta som fusk, och när allt som händer är helt random så blir det ointressant och trist att titta på. Att alla karaktärer är fullkomligt retarderade är inget som går hem hos mig heller. Värst av alla är Geppetto, och han får alltså vårdnaden om en pojke som i i princip bokstavligen inte vet någonting om världen. Den Blå Fens omdöme måste starkt ifrågasättas. Inte för att Pinocchio egentligen förtjänar bättre, den slyngeln är ganska svår att gilla. Att han mest bara är ett redskap för filmen att få sprida sina vidriga moralkakor talar ju inte direkt till hans fördel. Det känns lite hårt att kritisera katten och guldfisken dock. Men det är onekligen på sin plats att kritisera Disneys brist på fantasi, hur många skämt på temat fördröjd reaktion lyckas de klämma in här egentligen? Inte direkt den enda av deras produktioner där dessa förekommer heller. Som synes ställer jag inte upp på den outtalade regeln att Disneys gamla klassiker ska få komma undan med vad som helst, så ettan är given