Pionjären

Howard Roark är en lysande arkitekt med en unik modern stil. Eftersom han vägrar kompromissa i en värld där all arkitektur är identisk och inspirerad av klassiska stilar, har han svårt att få några uppdrag och motarbetas aggressivt av experter och media och står - nästan - helt själv mot det konformistiska samhället som föraktar genier.

Originaltitel The Fountainhead
Regissör King Vidor
Manus Ayn Rand
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Gary Cooper, Patricia Neal, Robert Douglas, Raymond Massey, Kent Smith, Henry Hull, Ray Collins

2021-05-05
Cinematografi, scenografin och Patricia Neal gör att filmen klarar en svag tvåa. Överlag är filmen dock rätt sopig. Dialogen och hur dom framförs är nästan skrattretande i sin styltiga övertydlighet. Att hela ideologin filmen står för är inte bara vämjelig utan också helt faktaresistent och att alla "onda" karaktärer är halmgubbar av det mest patetiska slag jag bara sett tidigare i filmer som "God is not dead"-trilogin och liknande filmer. Gary Coopers slutplädering är bland det fånigaste och sämsta jag sett och den tvåa jag ändå tyckte filmen hade förtjänat fram tills dess hänger jävligt löst. Filmen sammanfattar väl det mesta som är fel med Ayn Rand och hennes fanboys och det blir så tydligt att dom bygger sin världsbild och ideologi på en historiebeskrivning som inte har med verkligheten att göra. Sen är ju själva grundtanken om hur det är dåligt att göra något för en annan människa och inte för saken i sig självt rent vidrig. En svag tvåa för visst intresse och snyggt filmmakeri.
SalotSar
2012-09-15
Mycket ofrivillig humor. Gary Coopers sluplädering framstår som direkt parodisk. Iaf för den med en smula historiska kunskaper :) Uppfinningar är kollektiva processer med stora slumpmässiga inslag. Men den passar såklart folk med mindervärdeskomplex, som aldrig fick den uppmärksamhet deras geni krävde på socialdemokratins högstadium ;)
Lyndon
2012-02-20
Hur hopplöst fyrkantig och korkad den än är så är det samtidigt underhållande. King Vidor tråkar aldrig ut tittaren. Visste jag inte bättre hade jag kunnat ta den för en parodi.
thefox
2011-08-31
Ungefär som en libertarian motsvarighet till Antonioini.Cooper är som alltid strålande!
HerrArne
2011-06-09
Vällustiga kamerarörelser över arkitekturmodeller och minst sagt dramatiska ljussättningar i dialogscenerna köper jag gärna men övertydlighet är ingen dygd.
StureStenhög
2010-10-14
Så härligt att äntligen få se en film vars budskap jag faktiskt kan stå bakom till 100%. När nån presenterar ett anti-pöbel-budskap så är jag inte direkt svårflörtad och här gör man det på ett så pass genomtänkt sätt att det blir en fröjd att skåda. Jag har bara varit vagt bekant med Ayn Rands filosofi sen tidigare, men den här filmen har så många bra poänger att det får mig att känna att jag nog borde ta tag i Rand-läsandet. För att få makt och nå framgång i samhället så är man beroende av pöbeln och vill man hålla sig på god fot med pöbeln så finns det inget utrymme för visioner. De visionärer som faktiskt vill skapa nånting får alltid kämpa i motvind och egentligen alla framsteg som mänskligheten har gjort har kommit tack vare människor som är villiga att ta den kampen. Däri ligger väl också problemet med demokratin som ju inte är nåt annat än ett pöbelvälde. Det är också befriande att någon törs inse att humanitära motiv sällan ligger bakom de stora framstegen, hur mycket folk än gärna vill det. Jag är medveten om att jag nog egentligen bara hyllar källmaterialet nu, men det är inget fel på utförandet heller. Skådespeleriet, regin och den pampiga musiken håller bra klass. Gary Cooper kan kännas lite stel, men hans roll kan inte gärna spelas på något annat sätt då själva poängen är att han inte är en karismatisk herre som manipulerar sig fram med sin charm, han är istället en man som talar genom sina handlingar, sina ideal och sin konstnärliga talang. Jag har dock funderat en hel del på om det verkligen räcker till en femma, men det är så sällan man får se en film som har riktigt intressanta idéer och som faktiskt har förstått hur världen fungerar. När det väl dyker upp en så vill jag därför också belöna den med toppbetyget
mammene
2010-03-08
En ren film med höga ideal, i sann Rand anda. Det är ytterligheter mot varandra. Den starka mannen som har modet att gå sin väg mot mobben som följer strömmen utan att tänka. Gary Cooper var suverän, jag ryser. Egentligen en ganska enkel historia, men gjord med känsla.
TomFury
2009-09-05
Boken = Mästerverk. Filmen = Långt ifrån ett mästerverk. Tyvärr.
Turtleboy
2008-08-04
Mycket blek filmatisering av en hyfsad bok. Jag vågar påstå att skådespeleriet lämnade mycket att önska. Att Ayn Rand gick med på det här formatet som inte smickrar hennes arbete, filosofi och litteratur lär förbli en gåta.
Johan2006
2008-05-22
Jag var positivt överaskad av den här filmen. Nog är den högtravande allt, men det är minst sagt också boken. Filmen blev aldrig lika seg som boken. Temat för filmen är glasklart, den ensamme mot kollektivet, geniet mot poblasen. Och det var ju det Rand ville få fram. Blir man inspirerad då av filmen? Ja kanske det... Ligger det inte mycket i det att vi lever i ett alltför likriktat samhälle, och särkilt då det svenska?