2.5

Pistvakt

Efter en tragisk händelse i Svartlien så faller allt samman för Sven-Erik, livsnjutaren Jan-Erik och deras skyddslösa lillebror Olle. Men när allt ser som mörkast ut så inträffar ett underverk. Hoppet och framtidstron väcks till liv igen, och sagan ser ut att bära på en skimrande fortsättning. Men utanför de vindpinade knutarna döljer sig ett fruktansvärt hot, som visar sig vara långt mer bestialiskt än någon kunnat ana.

Originaltitel Pistvakt
Regissör Stephan Apelgren
Manus Lars Lundström
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Lennart Jähkel, Jacob Nordenson, Tomas Norström, Sten Ljunggren, Barbro Oborg, Pierre Lindstedt, Carl Magnus Dellow, Amanda Uusitalo

Jonkenstein
2021-11-29
En ganska bra film, men den kunde nog gjorts snäppet roligare istället för "dysterheten" på vissa ställen i filmen.
JD
2021-10-05
Såg om den nu efter Tomas Norströms bortgång. Sorgligt underskattad film. Estetiskt är det en mycket genomtänkt teater-film som lyckas vara både avskalat absurdistiskt drama och vidfilm à la western på en gång.
Albion
2021-07-21
Riktigt lågvattenmärke, fungerar definitivt inte som långfilm. Betyget blir en svag 2;a, dvs 2-
Nalleman
2021-06-21
I det närmaste ofattbart dåligt! Finns överhuvudtaget inget positivt att säga om detta trams.
Ful_fisk
2020-06-21
Känslan för mörk humor från den roliga serien är bevarad, och även om det här tar en seriösare ton är det på något sätt charmigt hur b allting blir när filmen ska bli dramatisk, att allting tas på sådant hundraprocentigt allvar av foto, musik och skådespeleri, trots att allt som sker är så idiotiskt. Ändå fallerar filmen. Storyn tar lite för många förutsägbara och klichétyngda vägar, och när avståndet mellan skratten börjar kännas av så tappar berättelsen sin glöd. Charmen från serien finns här, och ibland glimrar det till, men överlag är det inte någon särskilt bra film.
2019-01-04
Jag vill minnas att det fanns en hel del i Pistvakt jag tyckte var roligt när jag såg det på TV ibland. Särskilt mycket roligt fanns det dock inte här. Svag tvåa.
2019-01-04
LypsylateX
2016-08-06
Detta är TV-serien Pistvakt utan humor... kvar blir bara... misär.
picklessmulan
2013-06-27
Håller med en del av föregående inlägg. Tack vare konceptet så funkar den att titta på. Serien är så mycket bättre och det är nog mest av att konceptet är gjort för 30 minuter och inte 90. Musik och skådisar är bra som vanligt men manuset håller tyvärr inte.
2012-10-21
Efter en fullkomligt lysande öppningsreplik går det obönhörligen utför. Några spridda skratt senare så nås botten efter en kvart eller så. Därefter är det på gränsen till otittbart. (4/15)