Pitch Black

Ett rymdskepp med 40 passagerare glider ljudlöst fram i ett mörkt och tyst universum. Plötsligt hamnar det mitt i ett meteorregn och skadas allvarligt. Farkosten tvingas kraschlanda på närmsta planet, en planet som visar sig ha tre solar som belyser planeten dygnet runt. Bland de som överlever kraschlandningen finns piloten Carolyn, polisen Johns och hans fånge Riddick, en dömd mördare som genom en ögonoperation har fått förmågan att kunna se i mörker. Detta visar sig snart att vara mycket användbart då de tre solarna plötsligt befinner sig på rad med en total solförmörkelse som resultat. Andra varelser vaknar till liv i den svarta tomheten. Det är planetens urinvånare som lever och jagar sin föda här...

Originaltitel Pitch Black
Regissör David Twohy
Manus Jim Wheat, David Twohy, Ken Wheat
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Claudia Black, Radha Mitchell, Vin Diesel, Cole Hauser, Keith David, Lewis Fitz-Gerald, Simon Burke, Rhiana Griffith, Les Chantery, Sam Sari, Firass Dirani, Vic Wilson, John Moore (II)

Skapad 2019-12-21 av Misdemeanor
\"Aha, en Vin Diesel rulle! Det här kan bli ballt\" var vad jag tänkte när jag fick Pitch Black i julklapp. Och ungefär där tar de större positiva upplevelserna av filmen slut. Vin Diesel är R...   Läs mer »

GinNTonic
2014-09-14
Bra koncept och stämning men tyvärr rätt så blekt karaktärsgalleri.
AckeVa
2014-03-19
En riktig kanon film. Gillar man science fiction och rysare i en mix gillar man den här rullen.
Sir_Lord
2014-02-06
Ful CGI men spännande film.
folin
2014-01-05
Jag stör mig väldigt mycket när filmen kräver att karaktärer som annars är smarta, av manusskäl måste göra idiotiska saker för att driva handlingen framåt. Jag känner ingen sympati med någon av karaktärerna i filmen, möjligtvis med undantag för Riddick, trots sin amoralism. Han är i alla fall någorlunda trovärdig.
Robkiller
2014-01-02
Rymdskepp kraschar på en soldränkt planet som inte är så öde som det först verkar... helt ok sci-fi som börjar historien om "Riddick". Den känns dock lite väl lågbudget ibland, men stämningen i filmen är det inget fel på och i slutändan blir det rätt så bra.
Brouhaha
2013-11-24
Helt okej film ändå. Man stör sig rätt mycket på alla filter de lagt på, plus att allting känns väldigt vagt. Kunde behövts lite mer bakgrundsstory! Trots detta så var det en rätt trevlig science fiction med skapliga skådespelare. MItchell är ju alltid trevlig och Vin Diesel drar iallafall inte ned betyget.
Lidas
2013-11-22
Unken CGI sci-fi med risig action och fula monster. Plus för geologi referensen.
2013-11-08
Jag har blivir mer och mer fascinerad av rymdäventyr, tyvärr är de flesta så överdrivna, det ska vara så mycket äckel som möjligt känns det som, vilket jag tycker är synd. Det här var inget undantag.
soilheart
2013-10-31
Low-key-sci-fi. Jag gillar det, helt klart.
Taandborste
2013-10-16
Flygande hammarhajar och Vin Diesel med goggles, ingenting jag kommer se igen direkt.