3.4

Playtime

För många människor framstår samhället som en labyrint, full av fallgropar. Så även för Monsieur Hulot. Likt en nyfiken upptäcktsresande irrar han in i Paris modernaste superkomplex. En garanterat dammfri miljö av plast och stålrör, komplett med flygterminal, superlyxhotell och en varumässa för uppfinningar som ingen behöver. Här finns allt. Utom möjligen fantasi. Två världar möts - och kolliderar. Den gamla, företrädd av Hulot, som försöker begripa vad som sker omkring honom, och den nya där människan försöker tämja sin otrygghet med hjälp av teknik.

Originaltitel Playtime
Alternativ titel Play Time
Regissör Jacques Tati
Manus Jacques Tati, Jacques Lagrange
Genre 60-tal, Komedi
Skådespelare Jacques Tati, Barbara Dennek, Georges Montant, Valérie Camille, Jack Gauthier, Henri Piccoli, Léon Doyen, Georges Fay, Rita Maiden, André Fouché, John Abbey, Erika Dentzler, Nicole Ray, Yvette Ducreux

2017-10-31
andybrando
2016-12-03
Superbt konstruerad film, fylld av gags som bygger på bild och ljud, inte på dialog.
kakbakarn
2016-03-25
Visuellt extremt genomtänkt och tillfredsställande, och det är en fin, ganska hjärtlig satir över det moderna livet. Så värst rolig är den väl kanske inte och det kan bli lite småsegt över två timmar, men visst är filmen en av Tatis bästa.
Dele
2016-02-15
Den modernistiska estetiken som fanns i "Min Onkel" lyfts här vidare till en stilren uppvisning med fantastiskt imponerande scenografi. Humorn är mer lågmäld och temat mer generellt här, men "Playtime" är full med genomtänkta detaljer att leta efter och roas av. Tillsammans med "Min Onkel" Tatis bästa.
fors1984
2015-05-21
Lätt att gilla i teorin, svårare att älska i praktiken. Ofta känns det som Papphammar med Michael Bay-budget.
2015-01-19
Jacques Tati levererade i sina första långfilmer "Fest i byn" och "Semestersabotären" väldigt lyckad komedi och speciellt genom slapstick. Efter dessa filmer komplicerade han humorn och när det kommer till denna film så är humorn så komplicerad att den praktiskt taget inte är synlig. Tati levererar en finurlig film som säger mycket om sin samtid men den kräver allt för mycket av sin publik och som sagt så är detta en komedi som inte lyckas leverera komedi.
recencent96
2014-06-01
Fantastisk scenografi. Men humorn känns nästan pretentiös och blir i många lägen krystad.
2013-03-02
Scenografin av det moderna håller absolut toppklass och det vimlar av små roliga skämtsamma detaljer som kan vara svåra att upptäcka. Den känns dock för lång med ett segt mittensegment, men restaurangscenen räddar ändå 4:an
Lillaprinsen
2013-01-25
Är det detta som är skönhet? Potentiell höjning nästa gång jag ser den.
AmyTatti
2013-01-14
Åh, vad besviken jag blev. Jag gillar verkligen semestersabotören och fest i byn, men denna var tråkig. Inga skratt, bara frustration. Restaurangscenen var det som förhindrade ett totalt bottennapp. Så trist för jag hade hört så mycket bra om denna, att det skulle vara Tatis bästa, men inte ens i närheten.