BETYG
3.1
av 5
3.1
av 5
Pleasure
19-åriga Bella Cherry lämnar Sverige för Los Angeles med målet att bli världens nästa stora porrstjärna, men vägen dit är krokigare än hon anat.
Originaltitel | Pleasure |
Regissör | Ninja Thyberg |
Manus | Ninja Thyberg, Peter Modestij |
Genre | Drama, 2020-talet |
Skådespelare | Sofia Kappel, Zelda Morrison, Evelyn Claire, Chris Cock, Dana DeArmond, Kendra Spade, Jason Toler, Mark Spiegler, Eva Melander, Alice Grey, John Strong, Ryan McLane, Axel Braun, Charlotte Cross, Xander Corvus |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 343 |
Filmnummer | 139204 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Stark betygstrea till en befriande pekpinnefri och överraskande grafisk skildring av fenomenet porr, där tittaren får fylla i mycket själv.
En form av greenwashing av porrindustrin. Välgjord film men därmed inte nödvändigtvis en film vi behöver. Vår sexuella drift skapar mycket skit och förstör människor i alla fall. Betyget blir en 2;a
Välgjord, men ser inte riktigt vad de ville med den här.
En välgjord film som vågar gräva djupare i porrbranschen än vad jag trodde att en svensk film skulle våga göra. Samtidigt känns filmens handling förutsägbar och det var lätt att förutse vad som skulle hände med varje ny karaktär som introducerades under filmens gång. Pleasure är inte alls lika moraliserande som jag trodde att den skulle vara men samtidigt verkar den inte vilja göra mer än att vara ännu ett inlägg i porrdebatten. På både gott och ont.
Skulle väll knappast kalla detta för spännande ock skådespelarna var ganska slätstrukna, men visst ett ganska intressant drama...
Bra, spännande och intressant skildring av porrbranschen. Väldigt bra skådespelare också. Stark 4:a!
Rasande skickligt gjord är denna resa in i porrvärlden och inte sådär pekpinnemässigt moraliserande som många andra skildringar av branschen, t ex Paul Schraders Hardcore (1979). Blev både illamående och kåt om vartannat. Läskigt effektiv film!
Komplicerat vad man ska tycka om denna. Vissa män är äckel absolut, men sen skrev hon på kontraktet själv från början, dock är det en stor skillnad på skådespeleri och män som även tafsar och går överstyr när även kameran har släckts utan tillstånd vilket blir våldtäkt, en sjuk värd. Det är så att hela världen är lite sjuk med ett jävla moraliserande om hur viktigt "Höga betyg" är för att bli något här i världen och det gäller både man som kvinna. Hade hela livs systemet varit annorlunda och man hjälptes åt istället till att faktiskt ge folk rätt utbildning samt vägledning som ger någon typ av jobb när någon behöver så hade knappast lika många valt den enkla vägen att tjäna pengar på Som te.x porr, droger och stölder. Så här blir det när man känner sig fel behandlad och det är inte vackert. Fy fan!
En orädd och väldigt genomarbetad film. Det märks att man verkligen har gjort sin research och det känns som en väldigt realistisk skildring av porrindustrin med många detaljer som visar att det finns en slentrianmässig vardag även i den här branschen. Bilden vi får är knappast glamourös, men vill man ha en ren svartmålning av porrvärlden så lär man inte bli nöjd heller. Baksidorna finns där med all tydlighet, men man faller aldrig in i förenklade slagord. Vi får se att det finns bra och dåliga människor där som överallt annars, och ofta lämnas det öppet för tolkning hur mycket karaktärerna visar genuin omtanke och hur mycket det rör sig om ren cynisk manipulation. Men det jag ändå uppskattar allra mest med filmen är att huvudpersonen tilldelas en egen agens och inte utmålas som ett hjälplöst offer, och det gör henne till en betydligt intressantare karaktär. Det är dock tydligt att det är i just karaktärerna och i porrvärlden som sådan som intresset ligger, och att man därför bara har tryckt in en standardiserad story för att det måste finnas en. Det begränsar filmen lite, men det landar på en hyfsat stark trea
En film tänkt att beröra snarare än underhålla. Haken är att den endast i mindre utsträckning lyckas beröra, och bäst så i scenerna där kvinnorna festar och ”hänger” med varandra. Här kommer behovet av mänsklig interaktion för människor i en omänsklig bransch fram som bäst. Sedan är filmen såklart ett utropstecken i sin förmåga att illustrera en patriarkalisk bransch utan övertydliga pekpinnar, likväl som social media – världens existentiella tomhet. Jag noterar dock det snarare än att bli berörd av det. Dessa utropstecken är ganska självklara även om jag kan förstå behovet och värdet av att uttrycka dem ännu en gång.