2.7

Pocahontas

År 1607. En grupp engelska äventyrare, under ledning av guvernör John Ratcliffe och med soldaten John Smith i besättningen, sätter segel mot den amerikanska kontinenten för att leta guld. Samtidigt i Virginia söker indianprinsessan Pocahontas vägledning i livet. Ska hon gifta sig med indiankrigaren Kokoum som hennes far, hövdingen Powhatan, planerat? Eller har ödet något annat i beredskap?

Originaltitel Pocahontas
Regissör Mike Gabriel, Eric Goldberg
Manus Carl Binder, Susannah Grant, Philip LaZebnik
Genre Drama, Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, 90-tal
Skådespelare Irene Bedard (röst), Mel Gibson (röst), Judy Kuhn (röst), Linda Hunt (röst), David Ogden Stiers (röst), Russell Means (röst), Christian Bale (röst), Michelle St John (röst), James Apaumut Fall (röst)

Skapad 2019-12-17 av m86
Från och med nu så kommer jag att recensera Disneyfilmer vars musik är komponerad utav Oscars-vinnaren Alan Menken. Och jag börjar med Pocahontas från 1995!!! Den här filmen utspelar sig någon...   Läs mer »

TimBuckley
2021-04-07
Vackert animerad och fin saga med musikalinslag. Kul att höra Christian Bales röst likaså. Men slutet hade jag velat sytts ihop på något annat vis, då det på många vis slutade ganska olyckligt, om än fint.
Ful_fisk
2021-02-12
Fin Disney-film med bra musik och ambitiös story, men den saknar något. Animationen är inte riktigt SÅ snygg som den borde vara och berättelsen inte riktigt SÅ engagerande. Känns också lite märkligt att skildra relationen mellan indianer och nybyggare såhär oproblematiskt, som att allt löste sig sedan, men man kanske inte ska gå så djupt in på det i en barnfilm. Färger i en vind är en jättefin låt, och slutet härligt vemodigt och inte sådär påtvingat lyckligt som så ofta annars. Trevlig film, men verkligen en dipp efter så många fantastiska filmer, och även inför filmerna som skulle komma. Den första Disneyfilm jag såg på bio!
F-M-J
2020-04-09
I sin genre ett mästerverk med slående animering som har en berättelse bara i sin färgläggning allena. Väldigt bra och med all rätt hyllat soundtrack och storyn är tidlös och relevant. Ett måste för hela familjen.
dafreakish
2018-11-24
En av Disneys svagare filmer. Pocahontas är ganska trött animerad och berättelsen i sig är ganska tråkig, om än med fint budskap. I jämförelse med filmerna Disney släppte åren innan är den en stor besvikelse.
2017-12-10
Nä, har aldrig gillat den filmen...
2017-07-09
Inte det bästa Disney gjort men långtifrån det sämsta. Ingen av mina favoriter direkt men den duger.

2017-04-06
Helt grei Disneyproduksjon.
idaho1981
2016-05-15
Nja, en av de sämre Disneyproduktionerna. Allt för mycket klickeer i både Disney och indiangenren, förutom möjligtvis slutet som jag gillade. Vackert är det, men lite tråkigt.
Razzel
2015-12-27
Har lyckats undvika denna klicheorgie men genomled den nu i dagarna. Måste varit ett magplask de luxe att komma efter Lejonkungen.
myslas
2015-04-24
Fantastiskt vackra miljöer och ett av Disneys bästa soundtrack. Men inte riktigt så engagerande som man skulle kunna förvänta sig av en film med detta ämnet. All historierevisionism i filmen är ett stort minus också. Mycket potential men slarvigt utfört. Svag trea.