3.5

Poesi

Mi-da, en äldre dam i 60-årsåldern, arbetar som stödperson för sjuka och uppfostrar samtidigt sitt barnbarn på egen hand. Hon tvingas bekämpa alzheimers och har dessutom fått veta att hennes barnbarn var en av de som attackerade en ung high school-flicka, något som senare fick henne att begå självmord. Trots alla problemen vägrar Mi-da att ge upp drömmen om att bli en poet...

Originaltitel Shi
Alternativ titel Poetry, Si
Regissör Lee Chang-dong
Manus Lee Chang-dong
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ahn Nae-sang, Yun Jeong-hie, Lee Da-wit, Kim Hira, Kim Yong-taek

Zebulonm
2018-09-13
Den är fin med bra story och bra skådespel, speciellt från kvinnan i huvudrollen. Men den blir lite vål långdragen..
pufred
2017-06-07
Finstämd vacker film med moraliskt dilemma. Fantastiska rollprestationer, allt sker så finstilt ,med små medel så man blir hänförd över hur smart manuset är. Känns väldigt äkta. Applåder!!
Kreepy
2013-09-16
Väldigt stilsamt tempo i filmen rakt igenom, men överlag tyckte jag intresset höll hela vägen trots att den upplevdes som väldigt lång. Jobbiga ämnen filmen berör, men det lyckades inte ta över det stilsamma tempot. Men är det bra? Jag är lite kluven. Men trots allt, en fyra!
hestret
2013-03-28
Jag är delad. Jeong-hee står för en fantastiskt mångsidigt och kraftfullt skådespelarprestation. Plus plus också för att man lyckas ha med en handikappad person utan att det blir äckligt sentimentalt och/eller ett alltför dominerande personlighetsdrag, vilket är tämligen ovanligt. Filmen är vacker, tragisk, elegant och meditativ och det funkar för det mesta utmärkt. Dock tycker jag att den blir lång och man hade kunnat saxa bort rätt mycket utan att tappa något särskilt. Filmen är riktigt bra när man fokuserar på enbart Yang, men är faktiskt inget vidare i övrigt. De tragiska delarna med strokemannen och barnbarnet funkar inte riktigt för mig och filmen känns således lite osammanhängande. Så det hela blir en stark stark trea.
todape
2013-02-10
Bra skådespel. Storyn är det inget fel på men det blir ganska långdraget. Inte tråkigt, men lite onödigt utdraget. Regissören Lee Chang-dongs tidigare film Oasis tyckte jag var oerhört bra. Detta och de övriga två filmerna från denne som jag sett når inte upp till samma standard. Ganska bra film, men förmodligen inget man lär sätta sig ner och se igen. 5 av 10.
Hindsight
2012-11-19
Vilken förkrossande bra insats från den kvinnliga huvudrollsinnehavaren. Hands down ett av de starkaste kvinnoporträtten jag någonsin sett inom film. Gillade även hur man tonade ner på alzheimers delen för att undvika billiga sypatipoäng från publiken och istället ägnade sig åt att verkligen mejsla ut porträttet av den ensamma men ändå enormt starka kvinnan. Som tidigare nämnt undertoner gentemot det patriarkala samhället som råder i korea, vilket skänker filmen en oehört intressant underton juxtaposionerat med huvudpersonen.
sirkurt
2012-10-18
Helt makalös film. Så vacker och gripande, Yun Jeong-hie är helt fantastisk i huvudrollen, måste vara en av de bästa skådespelarinsatserna jag någonsin har sett. Man följer henne och hennes historia och är helt inne i den världen i över 2 timmar, ett mästerverk!
haajen
2012-06-12
Det blir en svag fyra, filmen är lite för lång och för seg för sitt eget bästa men slutscenen lyfter det hela och avslutar denna närstudie av en ensam men ändå stark kvinna på ett gåtfullt och, ja, poetiskt vis.
larox
2012-03-26
Sagolikt vacker film, både innehållsmässigt och bildmässigt. Intressant och rörande. Fantastisk skådespelarprestation av Ahn-nae Sang.
Ola_Schubert
2012-03-18
En mycket tankvärd film. Här visas den mjukare, sofistikerade, och kanske kvinnliga, sidan av den koreanska kulturen upp. Och i motsatts till Sverige så existerar det i Korea högst verkliga patriarkala strukturer, inte hjärnspöken. Nu tror jag inte att en sådan patriarkal kultur kan upprätthållas utan stöd och medverkan ifrån båda könen. Visst kan kvinnans sämre ställning förklara en del, men långt ifrån allt. Mer troligt är att något som jag brukar förkorta som "kärsedkomplexet", (människans förmåga att blanda ihop sex, destruktivitet och självdestruktivitet med kärlek) kan förklara merparten av att detta kulturella system kan upprätthållas. Liksom i många sydkoreanska filmer så visas även detta upp i denna film. Filmen förtjänar i alla fall en mycket svag fyra i betyg, trots att jag inte är intresserad av poesi.