3.1

Point Break

Johhny Utah, en nyutexaminerad FBI-agent, beslutar sig för att sätta dit ett gäng bankrånare som härjar i södra Kalifornien. Eftersom hans partner är övertygad om att rånarna är surfare, beslutar sig Johnny för att infiltrera surfarnas laglösa värld. Där möter han Bodhi, en karismatisk kicksökare som gör vad som helst för lite spänning.

Originaltitel Point Break
Alternativ titel Point Break - Dödens utmanare
Regissör Kathryn Bigelow
Manus W Peter Iliff
Genre Action, Kriminalare, Äventyr, Thriller, 90-tal
Skådespelare Keanu Reeves, Gary Busey, Patrick Swayze, Lori Petty, John C McGinley, James LeGros, John Philbin, Julie Michaels, Tom Sizemore, Bojesse Christopher, Julian Reyes, Daniel Beer, Vincent Klyn, Chris Pedersen, Anthony Kiedis

dafreakish
2020-04-25
Superfånig premiss i en film med bra driv rakt igenom. Reeves är en bedrövlig skådespelare men den här gången får han tillräckligt med hjälp för att man ska acceptera det. Bigelow är strålande actionregissör.
sodomiten
2018-05-11
Efter att ha sett om det här igen måste jag tyvärr sänka betyget från 3 till 2. Det blir inte riktigt logisk efter att rånarna hajat vem Utah egentligen är. Sen gick det tydligen att komma undan medhjälp till polismord inne på banken.. Det som ändå är bra är president-rånarnas oneliners samt förstås Patrick Swayze.
Ima_Tree
2018-05-10
Rycks hela tiden mellan billigt och fult och charmigt och snyggt. Den får en extra charmpoäng.
ouimadame
2018-04-06
jättebra ju!
Roswall
2017-12-19
Jag är snäll å ger den en svag 3a. Charmig och störande.
Solidus
2017-11-12
Överraskande bra actionhistoria, där vi bjuds på snyggt foto och bra skådespel från Swayze och Busey. På pappret är idén inte kanske den bästa, men Kathryn Bigelow är en begåvad regissör och förvandlar något som hade kunnat bli B (eller ännu värre) till att bli en A-produktion. Ett stort plus till att samtliga scener med surfing och fallskärmshoppning är på riktigt.
Kayuzuzu
2017-11-10
Underbart homoerotisk :D
Starkbröl
2017-09-17
Trodde den skulle vara töntig och pajig men den var helt okej. Ett barn av sin tid, tydligt inriktad på att sälja in coola snyggingar till en kvinnlig potentiell actiontittarpublik. Busey övertygar. McGinley spelar sin Scrubs-roll några år för tidigt.
dudson
2017-03-23
Underbart skön film med en jäkla nerv. Håller en konstant intresserad av handlingen och karaktärerna. Mkt kända ansikten med. Spec Busey som gör riktigt bra ifrån sig. Slutet är stört härligt och befriande.
Genstruktur
2017-03-13
Keanu är träigare än sin surfingbräda.