1.8

Point Break

Den unge FBI-agenten Johnny Utah infiltrerar en grupp spänningssökande elitidrottare - ledda av den karismatiske Bodhi. Extremidrottarna misstänks ha utfört en rad till synes omöjliga brott. Djupt undercover, och med sitt liv i omedelbar fara, strävar Utah efter att bevisa att de är arkitekterna bakom en rad ofattbara brott.

Originaltitel Point Break
Regissör Ericson Core
Manus Kurt Wimmer
Genre Thriller, Kriminalare, Action, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Delroy Lindo, Ray Winstone, James LeGros, Nikolai Kinski, Glynis Barber, Max Thieriot, Bojesse Christopher, Edgar Ramírez, Steve Toussaint, Clemens Schick, Teresa Palmer, Matias Varela, Luke Bracey, Tobias Santelmann

dudson
2020-05-17
Fräcch/energifylld remake som verkligen är ljusår ifrån versionen fr 91 gällandes stunt-effekter. Bra skådisar åxå förövrigt. Orginalet är kult. Den här nyskapande på ett speedat sätt.
RichardEk
2018-03-15
Detta är snarare en reklamfilm för extremsport än en remake på Bigelows utmärkta actionklassiker. Det är uppvisning snarare än snygg action. Det skallrar tomt även om det skallrar mycket. En och annan actionscen har viss intensitet över sig, men det drunknar i all produktplacering och reklamliknande dialog.
deswhip
2018-03-10
Jag tycker filmidén är bra och trots allt logisk som en uppföljare till ettan, man vill liksom lyfta essensen av ettan till en högre nivå. Ett litet problem för mig är att man i sin iver att göra allt så himla coolt och häftigt, som vanligt, inte kan låta bli att gå lite till överdrift. Det större problemet däremot är att huvudpersonen totalt saknar karisma! Dessutom känns hans personlighet inte trovärdig. I ettan förvandlades Kenau Reeves från fyrkantig karriärssnut till att bli mer frisinnad och det gillar man ju. I den här filmen är det typ tvärtom...
Rele
2018-03-10
En dålig film med konstig manus. Jag ger en tvåa.
sodomiten
2018-03-09
Originalet med Kenau Reeves och P. Swayze är en helt ok actionfilm. Det här är bara en trött B-film.
2017-12-03
Man vad är det för jävla sopor som gjort den här skiten? Manus, regi, specialeffekter, koreografi, skådespeleri, allt, allt är värdelöst.
Kayuzuzu
2017-11-14
Fånigt manus men snygg att kolla på (killarna och actionscenerna) och idén var bättre än originalets men originalet hade kanske mänskligare karaktärer. Förresten mumlar alla konstigt i denna och har skumma accenter så kolla med text! Men jag blev underhållen
Murvel48
2017-10-04
Fånig, klyschig och korkad kukförlängarfilm med otroligt krystad dialog.
best_jeppe
2017-09-25
Om jag skulle göra en remake av Point Break och använda en parodi av blockbuster-filmer och stereotypa influenser från 2010-talet så hade det blivit den här filmen. Den är en styggelse i jämförelse med originalet. I originalet så kunde Bodhi emellanåt framstå som en någorlunda sympatisk person medan här så känns han mest som en skitstövel. Troligen har det med att Swayze var mer karismatisk än vad Ramirez är. Som någon tidigare påpekade så har de färgjusterat eller lagt något fult filter som förstör det grandiosa i filmen. Detta bidrar också att allting ser fejk ut vilket gör att själva suget i filmen uteblir. Här nämns t.ex. en scen ur filmen (http://www.mensjournal.com/adventure/races-sports/point-break-reborn-how-the-greatest-movie-stunt-of-all-time-was-made-20151224) som jag tyckte såg otroligt fejk ut vilket är ett underbetyg till fotografen för filmen. I en sån här film så borde de försöka belysa den eventuella autencitet som finns. Dessutom förstörs alla actionscener av ett hysteriskt klippande som tyvärr är för vanligt idag. Jag hade hellre sett längre tagningar och kanske att kameran följer karaktärerna rakt bakifrån i en lång tagning så att det verkligen känns som att man är med och får det där suget i magen. Sist men inte minst så har de bastardiserat Tylers karaktär från originalet med Samsara. I den här versionen så är hon bara en söt dekoration, en rekvisita, vilket stör mig otroligt mycket. Det enda positiva jag kan säga är att jag inte var uttråkad när jag tittade på den vilket ger den en väldigt svag 2a.
PeterTheW
2017-01-17
Den är ju ganska menlös i sig, samtidigt är den jävligt snygg, snabb och underhållande. Jag har inte tråkigt.