3.1

Pojkarna från Brasilien

Under de närmaste två åren ska 94 personer dö på bestämda datum. Varför? Och vilka? Bakom planen står den ökända nazisten Dr. Josef Mengele.

Originaltitel The Boys from Brazil
Regissör Franklin J Schaffner
Manus Heywood Gould
Genre 70-tal, Thriller, Drama, Science Fiction
Skådespelare Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason, Bruno Ganz, Wolfgang Preiss, Michael Gough, Lilli Palmer, John Rubinstein, Walter Gotell, Uta Hagen, John Dehner, Denholm Elliott, Steve Guttenberg, Rosemary Harris, Prunella Scales, Anne Meara, Jeremy Black

Ghostface
2019-05-08
En kalkon med en absurd och komisk historia som är svår att ta på allvar. Det känns som om filmens skådespelare känner samma sak. Hur kan denna ha blivit så kritikerrosad?
Solidus
2018-05-25
Intressant upplägg som kittlar härligt med en galen idé som jag kan köpa att nazisterna skulle på fullaste allvar kunna genomföra. Att se tre legendariska skådespelare i huvudrollen gör inte upplevelsen sämre och sammanfattningsvis är detta en fantastisk thriller som jag rekommenderar. Jag instämmer med medlem Bumbi78 att det är ett misstag att ta detta för ett allvarligt drama, utan detta är en thriller som vill underhålla och den lyckas med sitt syfte. Bravo!
pungsnigel
2018-01-31
Manus 3. Utförande 1. Skådespelarinsatserna är ju under all kritik och filmen har verkligen åldrat riktigt dåligt. Manuset borde förtjäna en remake faktiskt.
2017-10-28
92axha10
2016-09-11
Väldigt löjligt upplägg men ändå intressant att titta på. Lite långdragen och långsam i tempot för min smak.
AddeColciago
2016-05-09
Känns pajig och daterad, men till grund finns ändå en bra story och en del märkliga (underhållande) scener.
2016-03-29
En gedigen lista skådisar med bra renommé tar sig an ett manus där den historiska korrektheten inte känns helt okej. Men om man ser den som en underhållande film snarare än ett allvarligt drama blir den riktigt bra. Gillar Gregory Pecks Dr Mengele.
Spaderfyra
2015-12-25
En intetsägande film. Nej,
Starlette
2015-04-12
Jag som tycker att allt med Mengele är intressant. Vem han var, vad han gjorde etc. Har nog läst allt som går att läsa om honom. Men, ingenting med den här filmen var intressant. Den kunde lika gärna handla om någon annan, då jag inte ser något samband. Skulle egentligen kunnat sätta en 1:a, men Laurence Olivier höjer betyget. Mycket bra skådespel av honom.
LacombeLucien
2014-06-19