2.2

Pokémon

En vetenskapsman skapar Mewtwo, världens starkaste pokémon. Men Mewtwo är för stark för att kontrolleras och rymmer och vill hämnas på världen och sin skapare. Ash Ketchum och hans kompisar Misty och Brock, är tre Pokémon-tränare. Nu är de på väg mot sitt livs äventyr - att möta den störste Pokémon-mästaren genom tiderna.

Originaltitel Pokémon the First Movie: Mewtwo Strikes Back
Regissör Michael Haigney, Kunihiko Yuyama
Manus Takeshi Shudo, Norman J Grossfeld, John Touhey, Michael Haigney
Genre Anime, Science Fiction, Äventyr, Familjefilm, Animerad, 90-tal
Skådespelare Lisa Ortiz (röst), Veronica Taylor (röst), Rachael Lillis (röst), Ted Lewis (röst), Eric Stuart (röst), Madeleine Blaustein (röst), Ikue Ohtani (röst), Kayzie Rogers (röst), Jimmy Zoppi (röst), Tara Sands (röst), Michael Haigney (röst), Lee Quick (röst)

Skapad 2019-12-05 av m86
Vissa vill minnas, men dom flesta vill nog helst glömma dom söta, grymma, tuffa, stora och små pocket-monsterna som gjorde att nästan alla barn hellre satt och spelade Game Boy istället för att ...   Läs mer »

karlmats
2019-06-27
Jag missade Pokemon-hypen när den kom men hade jag varit i rätt målgrupp då hade jag nog blivit totalsåld på den här idén och köpt in mig på både kort, spel och filmer. Istället får jag luta mig tillbaka på en kort karriär inom Pokemon Go men det gör ju ändå att jag känner igen många av karaktärerna. Jag valde efter viss tvekan att se den på japanska, det är ändå mer original och tydligen hade de ändrat storyn en del i översättningen så där vill man vara purist. Vet inte om det påverkar upplevelsen. Det är inte mycket till backstory utan det här förutsätter att man är familjär med den här världen och det är heller inte så mycket till karaktärsutveckling om man ska vara ärlig. South Park hade nog väldigt mycket rätt i Chinpokomon-avsnittet, det här är ju bara till för att kränga saker till kids, men jag har inte så mycket emot det i sig, däremot blir det lite tradigt med dessa eviga Pokemon mot Pokemon-fighter och klyschiga one-liners från människorna och jag hade nog velat se lite mer substans för att kunna ge det här ett högre betyg. Picknicken i början var så väldigt underhållande att jag satt och byggde förväntningar som inte sedan uppfylldes. Men nog finns det potential och Detective Pikachu ska bli kul att se, kanske hittar de mer rätt där. En stark 2a.
Grillo
2017-11-11
Aldrig sett den och var "för gammal" för Pokemon 1999. Animationen är ju inte i närheten av Disneyklass och inte heller storyn, som var högst förvirrad. Okej slut som drar upp den till en svag tvåa.
Tsurugi
2017-04-23
Generös tvåa.
vonadel
2016-08-06
Ok, jag erkänner, Pokemon Go hypen fick mig att åter vilja se denna. Det var ju ett tag sedan. Tror inte jag sett den på engelska innan heller. Det var ju en annan sorts hype när det begav sig. Bättre skulle jag vilja säga. Men, tyckte inte filmen var någon höjdare då heller egentligen. Halvtaskigt animerat och halvtaskig story. 4/10
supermancover
2016-08-03
Soundtracket var så siiiinnessjukt lame och dåligt. Ugh. Haha. Mew var söt.
KeZan
2016-06-16
Riktigt kasst soundtrack.
Erinaceus
2015-05-06
Visst spelar nostalgin en stor roll i att jag gillade filmen så mycket som jag gjorde, men jag tycker faktiskt att den är rätt så spännande och med bra moral.
pampj
2015-04-27
Underhållande när jag var barn, men redan då tyckte jag att den kändes klen jämfört med annan tecknad underhållning och man var ju inte direkt kräsen.
peu-depeu
2014-07-23
Såg denna för femtioelfte gången med fritidsbarn idag. Jag sitter med gåshud nästan hela filmen och får hålla tillbaka tårarna, precis som varje gång jag ser denna film. Till skillnad från många andra av Pokémon-filmerna känns det som att denna har mycket mer personlighet och lite mer förklaring till varför saker händer. Jag är medveten om att filmen egentligen är långt ifrån perfekt, men i min värld har den här en stor klassikerstämpel.
Johan_G
2013-03-10
Såg om filmen nu, och har för mig jag såg den på bio första gången, och tycker den fortfarande är bra, Fast stör mig över att dem ska ha musik i filmen, och så såg jag den med engelska röster som drar ner njutningen också :( Men ändå en svag 4, som kändest skönt att se om efter alla dessa år.