Polar

När en pensionerad lönnmördare förvandlas från jägare till byte gör han comeback för att strida mot en armé av yngre och hänsynslösa mördare.

Originaltitel Polar
Regissör Jonas Åkerlund
Manus Jayson Rothwell
Genre Äventyr, Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens, Katheryn Winnick, Fei Ren, Ruby O Fee, Matt Lucas, Robert Maillet, Anthony Grant, Josh Cruddas, Lovina Yavari, Ayisha Issa, Pedro Miguel Arce, Anastasia Marinina, Martin Zolotarev, Richard Dreyfuss, Johnny Knoxville

2019-10-18
Serietidningskänslan och de överdrivna karaktärerna, det brutala våldet, och Mikkelsens abnorma hårdhet gör att jag associerar till Sin City, men annars finns inte många likheter. Vidare känns det som att Åkerlund har tittat rätt så mycket på Guy Ritchies två första filmer, och sedan försökt att stjäla koncepten utan att riktigt lyckas. Polar är en duktigt ojämn film som mixar fjanthumor, töntkaraktärer och pinsamt låtsascoola inslag med suverän kolsvart humor, snyggt och brutalt våld samt en Mads Mikkelsen som är det hårdaste som setts på film detta millennium. När eftertexterna väl rullar har det bra vunnit över det dåliga, och även om filmen kanske inte förtjänar en fyra så gör Mads det. (10-/15)
philipmarlowe
2019-05-19
WTF? Shit, vilken töntfilm! Trodde ju iofs att det skulle vara en arktisk överlevnadsfilm... Tänk så mycket bra som hade kunnat produceras för resurserna till den här bajstårtan.
bryngel
2019-02-23
Kunde ju varit så bra. Mikkelsen är grym som vanligt. Men vad hjälper det när det skvalpar över på alla andra punkter liksom.
AsianDawn
2019-02-23
Stabil, skoningslös actionthriller som kryddats med märkligt överdrivna biroller.
deswhip
2019-02-20
Jag gillar inte riktigt när de i vad som ska föreställa en vanlig historia i verkliga världen blandar in seriefigursliknande karaktärer. Men jag gillar Mikkelsen och den kvinnliga huvudrollen. Slutet knöts också ihop bra.
ekback
2019-02-15
Fucking grym på alla sätt! Mörk action komedi, inte alls vad jag hade förväntat mig, mycket postivit överraskad. Actionscenerna var ju grymma, Mikkelsen äger hårt och hela handlingen är fan skön. What\\'s not to like? :D
Fargo
2019-02-11
Tyvärr rätt dålig. Fylld med massa onödigt som inte tillför någonting. Hade aldrig betalat för den.
psyche_delic
2019-02-11
Oj vad den här försökte vara många saker som den misslycakdes med.
Krilledood
2019-02-07
En bisarr blandning av mörk humor och groteskt blodig action som fungerar oväntat bra. Mads Mikkelsen är som "klippt och skuren" för rollen och presterar perfekt. Jag hade dock gärna sett en betydligt tajtare klippning då filmen är onödigt lång och flera scener som drar ner helheten lätt hade kunnat plockas bort utan problem. Ändå en väldigt sevärd film om du gillar genren och inte har ont av blod som sprutar i varannan scen.
Halofreak92swe
2019-02-03
En märkbart sämre variant av John Wick med alldeles för mycket humor som känns malplacerad och en alldeles för absurd huvudskurk. Underhållande, visst. Men inte något jag känner för att se igen. Mikkelsen är ju stenhård och riktigt bra iaf så den får en 3.