2.8

Polarna på Camp Biloxi

I slutet av andra världskriget anmäler sig Eugene Jerome, en tonåring från New York City, till amerikanska militären. Han blir skickad till Biloxi i Mississippi för träning. Där måste han leva med soldater från olika miljöer och stå ut med en högre officer som är mentalt ostabil.

Originaltitel Biloxi Blues
Regissör Mike Nichols
Manus Neil Simon
Genre Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Matthew Broderick, Christopher Walken, Corey Parker, Matt Mulhern, Michael Dolan, Penelope Ann Miller, Casey Siemaszko, Markus Flanagan, Park Overall, Alan Pottinger, Mark Evan Jacobs

KyLLo
2013-02-15
En både allvarsam och riktigt rolig film. En stark trea.
yrkeschaufföre
2011-10-16
En svag trea, Walken höjer och Broderick sänker. Jag satt länge och funderade på vem Park Owerall var? Hon var med i en tv-serie som jag helt glömt bort: Härlige Harry!
AdamB-film
2010-09-11
Börjar bra, men går därefter hela tiden mot mer halvdan krigsfilm. Alla scener där soldaterna munhuggs med varandra är dock mkt roliga att se. "Jag har nu tre fiender - japanerna, tyskarna och DU"
knudwig
2008-09-25
Inget fel på denna ju
mystepho
2008-02-18
Walken gör det sevärt. Brodericks barnslighet ligger till last i den här filmen. Svag trea. 5/10
NEDERVETIL
2007-08-22
Inte alls så illa, klart sevärd historia... en stark 3:a
Caltha
2007-01-01
smörig, idylliserande, värsta sortens nostalgisk grabb- och krigsromantik. Walken piffar upp det hela lite genom att spela Walken som alltid, men även han blir alltför uddlös och ofarlig och gullig i slutändan. Håller med om att det började ok och blev värre och värre. Riktigt otäckt är det hur han går till en hora och blir en man och därför omedelbart attraktiv för den katolska skolflickan och hur de sen har sin äckligt sockriga och okomplicerad romans som borde vara mycket krångligare och svårare och osannolikare. Men ok, en bra sak med filmen är att se olika killar som funkar hyfsat väl ihop i grupp i stället för att det blir nån Flugornas herre-klyscha i stället.
Twig
2005-12-10
Lite väl gullig, men bra ändå, kanske tack vare Walken.
2005-09-19
Walken dominerar denna lättsamma bakfyllefilm. Men ju längre in i filmen man kommer; desto mindre Walken och desto mer sirap. Den starka trean med chans på fyra, skrumpnade ihop till en tvåa med sjukt sötsliskig eftersmak.
Klunkenstråle
2005-05-26
Otroligt sockrik, men så är det väl ursprungligen en musikal?