3.5

Polisprefekten

En tidig filmatisering av Victor Hugos roman "Samhällets olycksbarn" om Jean Valjean och Javerts öden i 1800-talets Frankrike.

Originaltitel Les Misérables
Regissör Richard Boleslawski
Manus WP Lipscomb
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Fredric March, Charles Laughton, Cedric Hardwicke, Rochelle Hudson, Frances Drake, Jessie Ralph, Florence Eldridge
Filmnummer 19217

mattarello
2018-12-01
Det här är en bra filmversion av den klassiska romanen (hur många filmatiseringar finns det måntro?). Jag gillar speciellt Laughtons porträtt av Javert. Javert porträtteras inte som en känslölös batong utan det bubblar av känslor bakom den hårda fasaden. Som sagt, sevärd!
2015-01-11
Fredric March och Charles Laughton spelar här huvudrollerna och om någon av dessa herrar, eller gärna båda två, finns i rollistan i en film så kommer man få ta del av något riktigt sevärt. Fantastiskt kompetenta skådespelare som engagerar och drar in mig i de ödèn som deras karaktärer låter mig ta del av. Detta är en sådan stark och engagerande historia. 4+
goeran
2014-08-27
Richard Boleslawskis Les Misérables från 1935 är en hygglig filmatisering av Victor Hugos berömda roman. Filmen bärs framför allt upp av de två huvudrollsinnehavarna Fredric March och Charles Laughton; utan deras insats skulle nog filmen ha varit ganska blek.
Redwood
2014-05-08
Detta är ett typexempel på den oreda som Hays-koden ställde till med, då sex och sånt blev tabuämnen. I denna filmatisering blir Fantines öde oklart, efterosm det inte kan sägas rakt ut att hon prostiuerar sig. Eftersom prorevolutionära tankar inte fick komma till tals så förändras studenternas uppror för maktövertagande (i romanen) till en proposition för lagändringar, aningen fegt och halvljummet enligt mig. I enlighet med moralkoderna visas heller ingen fattigdom, och de titulära "Les Miserables" hamnar på något sätt i skymundan. Som tur är finns historiens drivfjäder kvar, spänningen mellan den känslosamme Valjean och den beräknande Javert, och dessa två porträtteras ypperligt av March och Laughton.
Tabu
2014-04-02
Bra budskap i sann upplysningsanda? Men jag kan ändå inte komma omkring t.ex. långa tidshopp och annat...
Astrojacob
2013-01-24
En av c:a 20 varianter på Les Miserables som hör till de bättre. Giganterna Laughton (Hunchback) och March (Dr Jekyll&Mr Hyde) gör detta svartvita drama till utsökt magi. Snudd på Femma men stark Fyra.
Paddyeahh
2010-03-10
Min favoritfilmatisering av Les Misérables. Men var är herr Thénardier?