3.3

Pollock

I augusti 1949 hade magasinet Life en stor rubrik på omslaget; "Jackson Pollock: Är han den störste nu levande konstnären i USA?" Redan känd i New Yorks konstkretsar blev han nu USAs första konstnärsstjärna, ett begrepp hos den stora allmänheten.

Originaltitel Pollock
Regissör Ed Harris
Manus Barbara Turner, Susan Emshwiller
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Ed Harris, Val Kilmer, Jennifer Connelly, Marcia Gay Harden, Amy Madigan, Jeffrey Tambor, Bud Cort, John Heard, Tom Bower, Robert Knott, David Leary, Sally Murphy, Stephanie Seymour, Sada Thompson, Molly Regan

2017-09-07
Abstrakt konst är inte direkt min favorit men jag gillar ändå det jag sett av Pollock. Aldrig känt mig särskilt intresserad av honom som person och efter att ha sett den här verkar han vara en ganska jobbig typ. Inte direkt engagerande om än välspelad.
JohanHag
2017-04-27
Seg, som de flesta biografier.
Bomkia
2015-11-22
Harris och Harden är riktigt bra, men ämnet fångar mig inte riktigt. 3+
Metheuz
2014-12-09
Trist biopic om en försupen och vresig konstnär som dessutom gör väldigt fula tavlor i mitt tycke. De flesta av hans verk verkar gå ut på att han står och skvätter målarfärg lite slumpmässigt på en duk.
skogg
2014-02-06
Ed Harris borde hålla sig till skådespelandet.
emilstjernholm
2013-12-25
En rak och konventionell biografisk historia. Få överraskningar förutom att jag fick se den något rundlagde Jeffrey Tambor (George Sr) i en av birollerna
Tabu
2013-08-19
Jag har för mig att Pollocks teknik fulländades när han skapade någon form av återkommande fraktaler/"action painting"? De hade fångat processen hur han bröt med sina inre hämningar och nådde ett kreativt flöde som sedan kom att bli hans signum...
MrsSmiths
2013-01-22
Bra skådespelare, men jag tycker inte man bygger upp storyn så bra. Känner inga sympatier för någon och sen plopp så är det slut. Hade kunnat vara så mycket mer.

2012-12-16
riktigt bra! stark 3a och musiken var riktigt schysst tycker jag!
Yohanetsu
2012-12-16