Poltergeist

Carol Anne fascineras av bruset och den vita bilden som följer när tv-sändningarna är slut. På kvällen när föräldrarna somnat, lockas Carol Anne till teven av viskande tv-röster.

Originaltitel Poltergeist
Regissör Tobe Hooper
Manus Steven Spielberg, Michael Grais, Mark Victor
Genre Thriller, Skräck, 80-tal
Skådespelare Craig T Nelson, JoBeth Williams, Beatrice Straight, Dominique Dunne, Oliver Robins, Heather O'Rourke, Michael McManus, Virginia Kiser, Martin Casella, Richard Lawson, Zelda Rubinstein, James Karen, Dirk Blocker

Skapad 2019-11-03 av
Kultfilm från 1982. En av 80-talets mest omtalade skräckfilmer. Flerfalldigt Oscarnominerad film av Tobe Hooper och Steven Spielberg som fått mycket god kritik. En dag börjar mystiska saker händ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-03 av cineasten89
Poltergeist, är vad mig anbelangade, en riktig bra modern rysarklassiker. Till skillnad till flera, flera billiga slasherskräckisar, så har den en riktigt bra story som jag fullkomligt älskar. C...   Läs mer »

karlmats
2019-01-16
Överraskande bra film, skräckfilmer är ju en genre som sällan faller i god jord hos mig men det här känns ovanligt genomarbetat och stämningsfullt. Det märks att Spielberg varit inne och petat i regin här för det känns till 100% som en hybrid mellan honom och skräcktemat som kanske var anledningen att Hooper anställdes i första början. Jag gillar hur det aldrig blir nåt snack om att det som händer faktiskt är på riktigt, inte en massa missförstånd och övertalningskampanjer utan här är alla med på noterna direkt att det här jävla huset inte är nåt att leka med. Jag är inte säker på att filmen har nån som helst form av logik i vad som händer. Men det spelar inte så stor roll för jag sitter klistrad ändå då karaktärerna känns så genuina och lätta att tycka om så man vill bara att det ska gå bra för dem. Effekterna kanske inte är top notch med dagens mått mätt, men man sitter ändå och myser åt allt som händer och så dåliga att de blir en distraktion är de inte. Kul med alla Star Wars-prylar i ungarna sovrum också. Det är så pass underhållande att jag är på vippen till att snegla uppåt men jag sansar mig och stannar på en riktigt stark 3a den här gången. Hade jag sett den när jag var yngre och haft nostalgifaktorn med mig hade jag säkerligen gått ett steg till, nu kanske den känslan infinner sig vid en omtitt istället.
dudson
2018-12-04
Seg deg film mambo jumboo dret. Visst fanns det läckra effekter och skådespelar insatserna var bra spec av herr Nelson. Men skrämmande Noot. 1+
2017-12-27
Usel dålig!!!
Andreas_
2017-11-01
En av dom absolut bästa och mest välgjorda skräckfilmer när den kom ut 82 och jag sket knäck i spiral som liten men idag 35 år senare så skrattar man åt den, den är mer humor och fånigheter än skräck och det känns mer som en fånig ET film än skräck fast med lite kusliga inslag, effekterna suger rätt hårt idag men var suveräna back in the day, men jag kan inte sätta ett betyg bara för nåt jag gillade när jag var liten utan betyget är baserat på hur jag som vuxen idag reagerar när jag ser filmen. Skådisarna är dock bra och gjorde det riktigt bra på den tiden, speciellt för att vara i en "skräckfilm" men detta är ingen Tobe Hooper film alls, även om det är han som står för regin på pappret utan detta är definitivt Steven Spielberg bakom kameran, varför han använde sig av Tobe Hooper som förkläde beror nog på att Spielberg höll på med ET samtidigt och att han inte fick göra två filmer samtidigt, men detta är helt klart en Spielberg film, det känns så oerhört tydligt när man ser den. Trots att den inte åldrats med någon större värdighet så är den ändå helt okej än idag, inte skrämmande alls men fascinerande och med bra skådespel, så betyget blir ändå en svag 3:a
2017-10-03
Ok klassiker

2017-02-25
Nostalgien vipper den opp til -4.
2016-08-22
Filmen andas lite väl mycket 80-tal emellanåt men i övrigt är detta en väldigt bra skräckis med bra skådespelare och snygga specialeffekter. En kultklassiker.
Tatty
2016-05-19
Bra och spännande film. Rätt så nervig.
rebelscum
2015-12-23
Jag tycker tyvärr inte att den har åldrats med värdighet. Det största snedsteget är väl all Spielberg-slisk som genomsyrar filmen, där Tobe Hooper borde ha fått sätta sin prägel istället.
xpor
2015-08-15
Så vackert skruvad film, med självreferenser och metahumor i var och varannan scen! Den utochinvända geometrin. Hur de reagerar på situationerna som uppstår.. Vackert. En genuin vacker film.