3.8

Porträtt av en kvinna i brand

Bretagne, Frankrike, 1760. Konstnären Marianne har fått i uppdrag att göra ett porträtt av Héloïse, en ung kvinna som just lämnat klostret. Héloïse ska giftas bort och den presumtiva brudgummen vill se hur hon ser ut. Men hon vill inte gifta sig och Marianne måste måla henne i smyg. Hon iakttar Héloïse om dagen och målar henne i hemlighet på natten. Mellan de två kvinnorna växer en intimitet och attraktion fram. De delar Héloïses första och sista ögonblick av frihet, allt medan Marianne målar det porträtt som ska avsluta allt.

Originaltitel Portrait de la jeune fille en feu
Alternativ titel Portrait of a Lady on Fire
Regissör Céline Sciamma
Manus Céline Sciamma
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Noémie Merlant, Adèle Haenel, Luàna Bajrami, Valeria Golino, Christel Baras, Armande Boulanger, Guy Delamarche, Clément Bouyssou

andmoreagain
2020-06-06
Vacker och lågmäld dock inte så fängslande och det blev, ärligt talat, lite tråkigt och inte så sensationellt som många vill få det till. En del tidsenliga yttringar och ställningstaganden gällande feminism tyckte jag snarare sänkte filmen och det var ju synd. En svag trea.
-ma-
2020-05-03
Jag grät 5/5
fridenpaden
2020-04-17
Paradexempel på varför inte Filmtipset funkar. Jag sökte på den svenska titeln "Porträtt av en kvinna i brand" och fick inte en enda träff. Varför är den inlagd med den engelska titeln?
karlmats
2020-01-11
Det är väldigt stiligt och väldigt franskt. Merlant och Haenel är otroligt skickliga på att göra mycket med små medel. Det är så mycket undertryckta känslor som på nåt sätt ändå ska fram att det är imponerande att se deras subtila dans med varandra. En konstnärlig film och då passar det väl bra att det är en tavla som står i centrum. Jag blir inte riktigt lika såld som många andra verkar ha blivit, men nog håller jag mig uppmärksam hela filmen igenom och tycker än en gång att världen är lite orättvis. Sciamma verkar hålla sig borta från moderna glasögon också vilket är skönt, historien är tillräckligt intressant ändå. En stabil 3a.
haajen
2020-01-11
Långsam men oändligt vacker, kräver tålamod men om en tillåter sig försjunka i dess rytm så blir det en gripande och minnesvärd upplevelse.
StureStenhög
2020-01-10
Egentligen ingen märkvärdig kärlekshistoria, men den är så skickligt iscensatt att det ändå är lätt att dras med i den. Allt är förmedlat med små medel och mycket lämnas outtalat, och när det väl talas är dialogen intressant på ett typiskt franskt vis. Här finns också en respekt för tidsperioden, och istället för moderna slagord får vi ett tyst uppror fullt inom trovärdighetens ramar. Jag gillar också miljöerna där det gigantiska livlösa huset blir en oas för karaktärerna. Jag fastnar dessutom för den lilla detaljen att den misslyckade tavlan är alldeles lagom misslyckad, sådant kan inte vara helt lätt att få till
Ful_fisk
2020-01-06
Trivsamt kostymdrama som engagerar och intresserar, men aldrig når till riktigt höga nivåer. En typisk trea, alltså. Bra skådespeleri. Måste dock säga att filmen har en svensk titel, och att titeln här på Filmtipsen borde använda sig av den.
emmacecilia
2019-12-29
Mycket bra och intressant, och vackert. Men ändå inte SÅ bra och intressant... Rycker liksom inte tag i mig så mycket som jag tycker att den borde göra. Nära en fyra, kanske en fyra.
KimEkberg
2019-12-27
helt okej, men inget som får mig att trilla av biofåtöljen. Tycker inte kärleksrelationen känns så betagande, men ljudet är riktigt bra, det kan de fransoserna.
Tonti
2019-12-26
Tystlåten och stämningsfull. Jag är helt för.