2.9

Porträtt av en dam

Isabel Archer, en amerikansk arvtagerska, reser runt i Europa för att finna sig själv. Hon träffar den obehaglige konstsamlaren Osmond och gifter sig med honom, men inser snabbt att hon bara är ännu ett samlingsföremål för honom.

Originaltitel The Portrait of a Lady
Regissör Jane Campion
Manus Laura Jones
Genre Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Shelley Duvall, Barbara Hershey, John Malkovich, Mary-Louise Parker, Nicole Kidman, Christian Bale, Viggo Mortensen, Richard E Grant, John Gielgud, Martin Donovan (II), Shelley Winters, Valentina Cervi, Roger Ashton-Griffiths

Memmem
2017-10-28
Långsamt drama om villrådig, förmögen, ung amerikanska! Jag känner mig kluven till denna film. Scenografin är fin. Dramat är inspelat på många slott och palats i England och Italien. Interiören och exteriören är extravaganta, liksom klädseln och håruppsättningarna. Manuset är baserat på en roman av Henry James. Översättningen är bra, framför allt översätts "character" till det helt korrekta "personlighet". Filmens tempo är för långsamt, den har knappt styrfart. De alltför många rollfigurernas karaktärer är för lika: ung man trånande efter skön, ung, rik kvinna. Skådespeleriet är ganska bra, framför allt Nicole Kidman i huvudrollen, men det hade varit bättre om filmen haft hennes egenskaper: bra och mycket smal, det vill säga kort. Filmen är på tok för lång, 142 minuter. 100 hade räckt. Sammanfattningsvis blir betyget: 2½-
Rosse
2012-08-15
Börjar intressant, men blir sedan förutsägbart, långsamt och tråkigt. En besvikelse. Den obehagliga stämningen och karaktärerna lyfter nog ändå till en trea. Jag gillade det flummiga Egypten-montaget också.
annihilat0r
2012-02-05
Trots stjärnor som Nicole Kidman, Viggo Mortensen, Christian Bale och John Malkovich lyckades inte Jane Campion leverera en intressant film. En fullständigt orelaterbar och sömnig upplevelse i färgen grå.
Gigi1943
2012-02-02
Så jävla tråkig, men trots detta så somnade jag inte. Jag har alltid gillat Malkovich (även här) men den där snoppan Kidman kan man verkligen vara utan (hon är till och med fulare än Julia Roberts!). Jag hade sett fram emot filmen mest för titeln som jag tyckte utlovade ett kvinnoporträtt, men vart tog det vägen? Det var ju bara några människor som gick omkring i ett hus och tyckte synd om sig själva. Gillar dock scenografin och fotot var godkänt. Suck.
Bon_vivant
2011-12-19
John Malkovich är helt otroligt vidrig i den här filmen. Varning utfärdad för mardrömmar om psykopater efter denna film.
Sznax
2011-12-18
Jag såg verkligen fram emot den här filmen men blev mäkta besviken. Trots oerhört bra skådespelare så är filmen så tråkig. Kidman är felcastad i huvudrollen och flertalet andra har så obskyra roller att det inte spelar någon roll att de är bra. Malkovich går över gränsen i otäckhet. Det må vara bra scenografi och kostymer men det hjälper ingenting, för manuset är dåligt och regin är stundtals helt under isen. Slutet är dock mästerligt. Betyg 4.0
ellaine
2010-10-12
Alldeles för lång och seg.
Rune2000
2010-02-08
Efter stora framgångar med "En ängel vid mitt bord" och framför allt "Pianot" som vann Cannesfestivalens högsta utmärkelse lyckades inte Jane Campion följa upp sin succé. Det finns inte riktig något fel med själva berättelsen och Martin Donovan är i högform men speltiden drar över med minst en halvtimme. Att Martin Donovan var en lysande skådespelare visste jag redan innan så "Porträtt av en dam" bjuder knappast på några överraskningar.
Edithea
2008-10-25
Campion gör ett enastående jobb som regissör och är bra originell i sitt filmspråk och skådespelarinsatserna är långt över förväntan. Dock är filmen alldeles för långsam för att vara så förbaskat lång.
Countess_Malin
2007-09-02
Det tog mig fyra tillfällen att plöja mig igenom denna rulle. Segare och tråkigare film var det länge sedan jag såg.