3.6

Possession

En ung kvinna lämnar plötsligt sin familj men utan att säga varför. Maken börjar följa efter henne för att ta reda på sanningen. Han tror först att en annan man har med saken att göra. Men efterhand som maken får uppleva konstiga beteenden och bisarra händelser, så pekar det mot någonting mer än en "besatt" kärlekshistoria.

Originaltitel Possession
Alternativ titel The Night the Screaming Stops, Andrzej Zulawski's Possession
Regissör Andrzej Zulawski
Manus Andrzej Zulawski, Frederic Tuten
Genre Drama, Skräck, 80-tal
Skådespelare Sam Neill, Isabelle Adjani, Margit Carstensen, Heinz Bennent, Johanna Hofer, Carl Duering, Shaun Lawton, Michael Hogben

Punkliv
2019-11-24
Jag älskar surrealism, men då ska det finnas balans och, viktigast av allt, substans... Gärna lite andningspauser, lite uppbyggnad. Här är det fullständigt urspårad hysteri som bara är frustrerande ifrån första till sista bildruta, i princip. Sista timmen blev jag bara förbannad när varenda ord och varenda händelse var mer och mer krystad. Värst av allt, det Yoko Ono-liknande sammanbrottet i tunnelbanan. Synd, för det känns som att berättelsen skulle ha en enorm potential om lite mer tanke lagts ner på alla galenskaper. Nu känns det som tokigheter staplas på tokigheter enbart för det tokigas skull. Att vara pretentiös är bra om man kan leva upp till sina pretentioner. Kan man inte det bör man tagga ner. Jag kan dock inte blunda för att det rent visuellt är bland det bästa jag sett. En fröjd för örat likaså. En etta kan det alltså inte bli.
Dele
2016-11-25
Filmer som innehåller den här sortens groteskheter brukar inte alls (möjligtvis med undantag av Cronenberg) kompletteras med så mycket karaktärsdjup, dialoger och story. Således är det en intressant upplevelse att se "Possession", och till viss del så liknar den ingenting annat jag någonsin har sett. På vissa detaljer märks det att den är 35 år gammal, men överlag inte. Och den engagerade mig tidigt, höll mig kvar och lämnade ett bestående intryck. Ett fascinerande verk.
Galivan
2016-11-08
Originell,chockerande, utmanande, fascinerande och intressant, men det också krävande med så mycket "vanvett". Men befriande att se en film som är så kompromisslös i sin stil och sitt uttryck. Det behövs en omtitt för att analysera filmens handling, men den gjorde intryck. Väldigt välgjord och detaljmedveten.
Rehn108
2016-04-11
Det här är en film som jag visste skulle vara otydlig, med mycket innehåll som inte förklaras för tittaren. Kanske skulle två, tre tittar behövas. Kanske skulle det inte räcka. Det visade sig att jag förstått så mycket i alla fall, för vad som hände i filmen förstod jag knappast. Men jag är gillade det jag såg och är intresserad av att veta mer och kommer definitivt att se den igen. Stort beröm till kameraarbetet, scenografin, ljudupptagningen och ljudeffekterna.
JD
2016-04-01
Ibland får jag känslan av att en viss sorts "kultfilmer" hyllas av människor som egentligen inte gillar film.
riduzh
2016-03-07
Första halvan gjorde mig fundersam på om det ens skulle vara värt att se klart filmen, men för varje scen blev den bättre och bättre. Helheten blir betyg 4.
henrikj
2016-01-19
Ett par minst sagt riktigt obehagliga scener. Tappar dock fart andra halvan i mitt tycke tyvärr.
LenWidleheyt
2015-10-27
Asså vicken jääävla film. :| Spänn fast ditt mentala säkerhetsbälte, för i den här filmen händer det precis vad fan det vill.
adoxa
2015-02-02
Det här är en bra film med fantastiska skådespelarinsatser och en del briljanta scener. Jag tycker dock att den tappar mot slutet, den blir rörig och osammanhängande. Jag tycker att man som regissör ibland kommer "för lätt undan" genom att bara kasta in massa konstiga saker som det inte finns någon tanke bakom. Nu vill man ju gärna tro att det finns en tanke bakom allt, och det är mycket det som kännetecknar en bra film enligt mig - att man sitter efteråt och funderar över vad allting betydde. Efter den här filmen kände jag dock att allt inte hade en betydelse/förklaring och då tappar jag lite av mitt intresse. Det märks för övrigt att regissören själv genomgick en jobbig skilsmässa när han skrev detta manus. Det är inte direkt en hyllning till Kvinnan, och även om det inte är den här filmens fel måste jag även säga att mitt betyg dras ner lite av det faktum att det finns så många filmer på det här temat - Kvinna blir galen och beter sig irrationellt samtidigt som mannen står (hyfsat) lugn och trygg och försöker förstå vad fan hon pysslar med. Jag tycker att den andas "kvinnlig mystik" och "manlig svartsjuka" på ett sätt som till viss del tråkar ut mig.
xpor
2014-11-06
Stundvis väldig bra. Ibland bara en lång raksträcka mot kaoset. En film värd att se.