2.9

Possible Worlds

George lever flera liv i ett antal parallella världar. Till skillnad från andra människor är han medveten om detta. I de olika världarna har han olika relationer till samma människor som också samtidigt existerar (omedvetet) i de parallella världarna.

Originaltitel Possible Worlds
Alternativ titel Mondes possibles
Regissör Robert Lepage
Manus Robert Lepage, John Mighton
Genre Kriminalare, Mysterium, Drama, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Tilda Swinton, Tom McCamus, Sean McCann, Gabriel Gascon, Rick Miller, Griffith Brewer, Daniel Brooks, Steve Adams (I), Russell Yuen

KyLLo
2014-01-14
Ett rogivande och dialogfokuserat sci fi-drama. Svag trea.
Noethe
2013-06-03
Herregud vilken smörja
TheJack
2012-02-28
Ramberättelsen med polisutredningen är skittråkig och filmen är varken snyggt berättad eller gör någonting intressant av premissen. De filosofiska frågeställningarna är ju intressanta, men behandlas tyvärr ganska ytligt; har man läst en introduktionskurs till filosofi så finns det ingenting att hämta här.
DiMMUBoRGiR
2012-02-24
Lågmäld och tankvärd, skänker verkligen en givande filmupplevelse. Imponerande kameratänk i flera sekvenser. Synd att Tilda Swinton kämpar alldeles för' mycket med dialekten, det gör henne onaturlig i vissa scener. Stark 4:a och klart sevärd!
DanielMott
2009-12-30
Jag gillade den kanadensiska regissören Robert LePages fantasifulla bagatell La face cachée de la lune när den kom 2003, men har skjutit på i snart två år att se den mer allvarsamme Possible Worlds. I natt såg jag så äntligen denna filosofiska och lågmälda berättelse, där Tilda Swinton gör en av sina bästa roller sen Orlando. En av de bästa science fiction-filmerna från 00-talet med vackert foto i grunt skärpedjup och stilig klippning. Tänkvärd och rekommenderad. Betyg: 4
1x4x9
2006-11-29
Dialogen alldeles i slutet är det som lyfter filmen. (så stäng inte av för än du sett hela filmen)
carrie
2006-09-11
Kräver mycket av tittaren, mycket analytisk filosofi. Intressant...
Taliah
2005-10-27
Nagot i den har filmen grep verkligen tag i mig. Karlekshistorien (eller vad man ska kalla den) va val sadar, men det rent filosofiska fragestallningarna som tas upp ar mycket intressanta. Huvudpersonen ar en san man skulle vilja sitta a prata med over en ol eller tva ;)