Powder

I källaren till en farm hittar sheriff Barnum det tonåriga barnbarnet till den gamle innehavaren som just har dött. Barnet kallas Powder och har aldrig varit utanför farmen. Han sätts i barnhem där han har svårt att anpassa sig.

Originaltitel Powder
Regissör Victor Salva
Manus Victor Salva
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Lance Henriksen, Sean Patrick Flanery, Jeff Goldblum, Mary Steenburgen, Susan Tyrrell, Ray Wise, Brandon Smith (I), Bradford Tatum

gjoob
2018-01-28
Disneysockrad saga om genomgod och missförstådd outcast med övernaturliga krafter som tas om hand av en lika genomgod lärare och en lika genomgod socialarbetare - ingen tvekan om vilka man ska heja på här! Går en balansgång mellan starkt och emotionellt och klyschigt och sentimentalt. Under ytan bubblar regissörens egna "tillkortakommanden" vilket stundtals bidrar till en hög creep-faktor.
2017-02-03
Nja hehe, vet man vad regissören Salva var för en filur kan man se filmen på sitt sätt och uppfatta den creepy. Men om man skiter i det, då han trots allt är en kompetent regissör, så är Powder en riktigt bra historia. Flanery för det bra och gamle Lance spelar good guy och gör det galant. En trots allt småmysig film...eller blev det fel nu *L*? Jäkla Victor Salva.
kalimist
2015-08-08
Dömd pedofil hyrs av Disney för att göra "Powder" som handlar om att pojken har den verkliga makten(NAMBLAs filosofi) och innehåller gulliga scener som: Jeff Goldblum förklarar för pojken: " Du vidrörde mig och jag har haft bättre sex än på 10 år... jag vill vara en vän... har du haft någon vän?" Jeffs hår står rakt upp från kontakten och han smeker sedan pojkens ansikte och huvud, Pojken tittar beundrande på en äldre elev i duschen som har den kroppsbehåring han själv saknar vilket får antagonisten att anklaga pojken för homosexualitet och klä av honom naken för lite dröjande närbilder. Oj vilken söt och fin film...
Gigi1943
2013-07-04
En verkligt bra "mammafilm" - dvs underbart skön musik, lagom dramatisk, lite "kul" effekter men framför allt bra skådespeleri från alla medverkande. Första gången jag kom i kontakt med Sean Patrick Flanery och han var ju supergo (vill se filmer med honom men har inte hört talas om några som räknades upp när jag slog på honom, varför så "okänd"? Hela filmen var en njutning, kommer att se den fler gånger (har givetvis sparat bandet bland mina 5-poängare).
Totenkopf
2012-01-21
Här fick verkligen snyftstråkarna gå varma. Dock inte så sorglig som de försökte få den till, Lance Henriksen är kul att se i lite mer framträdande roller.
jasmin357
2010-08-18
den där polisen spelade förbannat bra!
catie
2009-04-07
fick reda på ganska nyss att det är han från boondock saints som spelar huvudrollen! blev mäkta imponerad!
per_automatik
2009-03-06
liknande filmer Dante 01 och The green Mile kanske? musiken tycker jag är en av de få saker dåliga med den här filmen, jag hade önskat den lite dovare, den tar för mycket plats, dessutom gillar jag inte de ständiga parallellerna med einstein, dock en förbannat intressant film.
mikj
2008-08-05
nej nej nej. Vilken besvikelse. Huvudkaraktären är alldelles för tråkig.
Jin
2008-01-17
En av mina absoluta favoritfilmer faktiskt. Inte sett den på väldigt länge men.. fy fan smutsigt ut sagt vad underbart vacker den är. Lance är det väl som bär filmen på sina axlar ibland men ändå så känns det som att han turas om med resten av rollistan. I synnerhet Indy och Flugan. Steenburgen är med övertygande. Den är inte riktigt en 5a men jag sätter det ändå. Underbar.!!