2.8

Prärie

Episkt drama om en hårdför boskapsuppfödare och dennes relation till sin hustru i slutet av 1800-talet.

Originaltitel The Sea of Grass
Regissör Elia Kazan
Manus Vincent Lawrence, Marguerite Roberts
Genre Drama, Western, 40-tal
Skådespelare Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Robert Walker, Melvyn Douglas, Phyllis Thaxter, Edgar Buchanan, Harry Carey

ninjataxen
2015-12-15
En viss ojämnhet i tredje akten hindrar inte detta från att vara en film med oväntat djup och fint, nyanserat skådespel. Har potential att växa.
Sznax
2011-06-22
Märkligt nog känns det väldigt bra i att filmen är över två timmar. I inledningen av filmen undrar man hur man skall orka ta sig igenom den. Men eftersom att filmen spänner över en så låg tid (med ibland något förvirrande tidshopp) så känns det väldigt bra mot slutet. Tracy/Hepburn gör bra ifrån sig men det är speciellt bitarna när de inte är tillsammans som är filmens stora höjdpunkter. Problematiseringen av ämnet är gjort på ett väldigt bra sätt (nyare filmer framställer alltid boskapsägarna som bovar). Här är det svårare att peka ut någon bandit. Betyg 6.0
Tonti
2011-06-16
En väldigt splittrad rullt, känns nästan som flera filmer i en mot slutet efter det långa tidshoppet. Ändå finns det något visst i tidsskildringen samt Tracys komplicerade förhållande till sitt älskade gräslandskap. Hepburn är som vanligt bra och hon är riktigt gripande i slutet. En fin film som dock känns lite svagt genomförd på sina håll.
emmabo
2010-02-11
Filmen lämnar en del att önska i övrigt, men jösses vilka vackra klänningar Hepburn har, och hur hon bär dem, sedan!
MaraJade
2007-08-24
Spencer Tracy och Katharine Hepburn är suveräna tillsammans och då jag inte visste så mycket av handlingen innan jag såg filmen blev jag verkligen överaskad över handlingens vändning och hur berörande filmen var.
alucino
2006-09-16
Var lite svårt att se själva poängen, fast tids nog kom den. Men det var svagt. Kändes inte så klockren som den nog kunde varit. Hepburn och Tracy var dock som vanligt super, vilket var vad som vägde upp.
Bomkia
2006-03-18
Hård film med härligt stark Spencer Tracy och en Hepburn som bara öser ut känslor. 4a.
goeran
2006-01-05
PS. Man bör inte (som djoniponi gör) jämföra Prärie med Elia Kazans mästerverk Öster om Eden; en sådan jämförelse är helt orimlig. DS.
goeran
2006-01-05
Prärie är naturligtvis lite av en såpopera: men det är fängslande och kompetent hantverk. Filmen är väl värd att se om man har tid över men det är knappast en film som man köper på DVD.
Kurosawafan
2005-12-10