2.9

Pretty in Pink

Andie är en fattig men hängiven student som blir förälskad i Blane, som kommer från en förmögen familj. Blane umgås med de rika ungdomarna, en klick som Andie och hennes bästa vän Duckie föraktar. Trots det kan hon inte stå emot Blane när han bjuder ut henne. Men när det är dags för skolbal anser Blanes vänner att Andie inte är en passande dejt till honom. Frågan är om Blane kommer att våga stå upp för det han verkligen vill och ge upp sina så kallade vänner.

Originaltitel Pretty in Pink
Regissör Howard Deutch
Manus John Hughes
Genre Komedi, Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Molly Ringwald, Andrew McCarthy, Jon Cryer, Harry Dean Stanton, Annie Potts, James Spader, Kate Vernon, Alexa Kenin, Emily Longstreth, Jim Haynie, Margaret Colin, Maggie Roswell, Andrew Dice Clay, Christian Jacobs

StureStenhög
2020-01-30
Jag är väldigt svag för den här genren, men nog är det här ändå lite high school-film på tomgång. Småtrevligt, men oansenligt. Jag gillar åtminstone Ringwald och hennes karaktär, men det är värre med de två killarna som jagar henne, helst skulle hon hålla sig långt borta från båda, men det går ju lite emot filmens idé. Dock kul att se James Spader som ett riktigt 80-tals-svin, men han var väl menad att vara osympatisk, och det tror jag inte är fallet med de andra två. Harry Dean Stanton är bra i vanlig ordning också, och det känns som en ovanligt väl utvecklad far-och-dotter-relation för den här genren. Svag trea
Dele
2018-02-17
Tidstypisk och ooriginell historia med smal målgrupp och brett tema. Ganska välgjort, småunderhållande, ok persongalleri och gott hjärta.
2017-10-23
widez
2017-10-01
Den har sina stunder men den känns lite larvig stundtals.

2016-10-07
Deilig feeling men ikke noe spesielt.
MaxMackan
2016-10-07
Gillar verkligen mycket av stilen, regin och dialogen men jag avskyr den så kallade romansen.
myslas
2016-10-06
Ännu en bra tonårsfilm av John Hughes. Har sina småbrister men utmärkt skådespel från Ringwald, Cryer och Potts täcker upp för det.
2015-11-15
En av 80-talets alla sköna dramakomedier, väl värd att se. Lagom roligt, lagom dramatiskt med en stor dos hjärta och nostalgi.
larsen1976
2014-07-11
Helt underbar film! Molly Ringwald är lysande, och Jon Cryer är fullkomligt galen! Att musiken genomsyras av massa härlig 80-tals musik gör inte saken sämre. SE DEN!!!
ClintanTheKing
2014-04-09
En stabil dramakomedi som fungerar utmärkt som föregångare till 10 Things I Hate About You bl. a. Molly Ringwald är inte lika bra som i Frukostklubben men gör det ändå stabilt tillsammans med Jon Cryer som däremot är riktigt bra här som "Duckie". Alltid trevligt att se H D Stanton också som genom ett par tre scener lyfter filmen med sin härliga närvaro.