Pretty Woman

En prostituerad vacker flicka möter av en händelse en snygg och framgångsrik affärsman. Detta leder till en högst oväntad kärleksaffär och en modern askungesaga.

Originaltitel Pretty Woman
Regissör Garry Marshall
Manus JF Lawton
Genre Romantik, Komedi, 90-tal
Skådespelare Julia Roberts, Richard Gere, Laura San Giacomo, Jason Alexander, Ralph Bellamy, Hector Elizondo, Amy Yasbeck, Elinor Donahue, Judith Baldwin, Alex Hyde-White

BarryHero
2020-04-13
Richard Gere och Julia Roberts har visserligen mycket kemi men att detta skulle vara århundradets komedi har jag svårt att greppa. Det känns heller inte som om filmen har åldrats särskilt väl med tanke på dess tema. Dock ska det nog understrykas att jag inte är målgruppen för denna film. Kul att se Jason Alexander i en liten och ovanlig roll.
STHRUDTS
2019-05-13
Dötrist snuttefilt för torskar
KyLLo
2018-12-20
Ungefär som förväntat. Förvånande att en romantisk komedi från 1990 fortfarande väcker så starka känslor hos en del.
sodomiten
2018-12-16
Roy Orbisons låt "pretty woman" måste vara en av de mest spelade radio hits genom alla tider. Det kan man inte förstå. Det händer ju ingenting. Vilken jävla tråkig film.
2018-02-14
Allting behöver ju inte alltid vara så himla gravallvarligt jämt, om man bortser från PK och patriarkatet här, så kan man åtminstone le åt den här filmen ibland.
2017-10-12
Glorifiering av prostitution. Vidrigt
RunRiot
2017-08-27
Mestadels rätt creepy historia faktiskt. Jag förstår inte riktigt varför den fått så mycket beröm.

2017-02-23
Det blir ikke mer Hollywood enn så her.
Albion
2017-02-20
Omtitt efter många år. Visst är det klämkäckt, romantiskt och charmerande och kemin mellan de båda är enastående. Jason "George Costanza" Alexander fungerar dock inte alls lika bra som i Seinfeld. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4- denna gång.
RustyFilm
2016-12-10
Julia Roberts hade väl gjort en hel del filmer innan denna. Men det här blev hennes stora genombrott -90. En omröstning i Aftonbladet ganska nyligen om bästa ”romantiska komedi” genom tiderna, vanns överlägset av Pretty Woman. Titeln som bästa skådis i samma genre togs av Julia Roberts. Håller med om valet av Julia men jag sätter både ”Notting Hill” och ”I hetaste laget” före vad det gäller val av bästa ”romantiska komedi”