2.9

Pride and Glory

Om en New York-familj där polisyrket gått i arv och som lever efter mottot ?ta hand om de dina?. Familjen råkar ut för skandal och moraliskt dilemma då en av sönerna utreder ett fall som innehåller såväl narkotikabrott som poliskorruption.

Originaltitel Pride and Glory
Regissör Gavin O\'Connor
Manus Gavin O\'Connor, Joe Carnahan
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Colin Farrell, Edward Norton, Jon Voight, Noah Emmerich, Jennifer Ehle, John Ortiz, Frank Grillo, Shea Whigham, Lake Bell, Carmen Ejogo, Manny Perez, Wayne Duvall, Ramon Rodriguez, Rick Gonzalez, Maximiliano Hernández, Ty Simpkins, Ryan Simpkins

2017-10-22
träig film
karlmats
2017-07-26
Skön stämning i en genre jag gillar. Korrupta poliser där fokus inte ligger på det ytliga utan snarare på det underliggande. Skitigt och fokuserat och klart det hjälper att Edward Norton är där och styr upp skutan. Farrell och Voight kanske inte gör sina bästa insatser men är ju ändå sevärda som vanligt. Kanske inget man inte sett förut, men det de gör det gör de bra. Gillar man polisfilmer finns det klart sämre val än denna, men frågan är hur minnesvärd den kommer att vara på sikt? 3an är ändå ganska stabil.
2016-11-26
Urk! En riktig b-film!
Jamesa
2016-10-30
Bra,välskriven och välgjord. Bra skådisar med Norton i spetsen.
Johan2006
2015-07-30
Minns denna som en helt ok rulle. Av ngn anledning är det främmst Colin Farell jag minns (första filmen jag såg honom i)
2015-01-18
Här får man en helt OK historia i en film fylld av kompetenta och sevärda skådespelare. Det är just de välkända skådespelarna som fångade mitt intresse före filmen och det är också de som håller uppe intresset under filmtitten. Jag var beredd att lyfta filmen, betygsmässigt, högre men en rad underliga och föga trovärdiga scener under filmens sista 20 minuter gör att filmen som helhet får betraktas som bäst helt OK.
arruba
2014-04-26
Cool film med hårda snubbar i en våldsam stad. Nu fick jag det att låta väldigt macho va? Det är det, ordentligt macho! Men det är underhållande och bra!
AlaRegularis
2014-01-07
Rå och skitig snut-film som jag inte hade några förväntningar på. Men det är välgjort och skådespelarna gör bra ifrån sig. Speciellt Colin Farrell, som är bland de ojämnare skådisar som finns, imponerar.
RichardEk
2013-07-09
Hur många filmer med korrupta poliser vars lojalitetsband till varandra prövas till det yttersta har man inte hunnit se? Ändå fortsätter de att engagera, om än kanske inte längre fascinera. 'PrideGlory' innehåller alla ingredienser man kan förvänta sig, grillfester i trädgården, funna lik utanför staden, uppgörelser mellan forna vänner, den sträva patriarkens raseriutbrott (här Jon Voight). Man kan nästan bocka av på en lista element för element, 'PrideGlory' är väldigt genretrogen. Men så länge en välbekant berättelse framställs bra är det inte något problem, och där ligger styrkan i amerikansk filmproduktion - berättandet görs med styrka och passion och med ansenliga resurser, och genretrogenheten blir då en styrka snarare än en svaghet. 'PrideGlory' är således sevärd, inte minst genom bra skådespelarprestationer från huvudrollsinnehavarna.
precious_death
2013-05-04